Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak Nederlandse media great again!

Als Vak K nog even wacht, zien ze straks het Acht Uur Journaal dat wordt gepresenteerd door Donald Trump.
Donald Trump
© ANP
Donald Trump
© ANP

'..Het zou me niet verbazen als president Trump adverteerders in de nabije toekomst gaat oproepen om te gaan adverteren op X..'. Was getekend, Ruben Schreurs, Ceo van Ebiquity in de Financial Times twee weken geleden.

Het artikel schetst een beeld dat adverteerders in de Verenigde Staten maar een beetje geld op X parkeren om vooral Elon Musk te vriend te houden. Musk lijkt nog steeds de grootste vriend van Trump en niemand wil op de ‘naughty list’ van deze mannen terechtkomen. Het gaat zelfs zover dat insiders daar aangeven dat er wordt gedreigd om de fusie tussen Omnicom en IPG niet goed te laten keuren door Amerikaanse autoriteiten als er geen bestedingen op X zouden gaan plaatsvinden.  

Roeptoeteren op eigen kanalen 

Zowel Musk als Trump heeft eigen mediakanalen waarop met flink bereik wordt geroeptoeterd. Musk is eigenaar van X en Trump van TruthSocial, zijn eigen ‘X’. In het artikel wordt gezegd dat een bericht van een van beide heren over jouw merk op hun eigen kanalen gelijk kan leiden tot dalende beurskoersen. En dat wil je niet. Het geeft aan hoe invloedrijk eigenaren van mediakanalen kunnen zijn en al helemaal als er eentje ook in het Witte Huis zit 

Prutsers in Vak K 

In de tussentijd wordt er in Nederland flink gesteggeld over de lokale Nederlandse mediapartijen. De prutsers in Vak K zouden toch moeten zien dat een sterke publieke omroep belangrijk is in het licht van wat er in de VS aan het gebeuren is.

En ja, het kan bij de publieke omroep ook best met wat minder geld. Maar dan zou het minister Eppo Bruins uit Vak K sieren om de reclamemogelijkheden te verruimen. Niet op 8 procent blijven hangen, maar gewoon weer 10 procent van de zendtijd aan reclame besteden. Evenals het online adverteren op het publieke domein openstellen voor alle adverteerders. Allemaal inkomsten die ten gunste van programma’s kunnen komen en de bezuiniging een zachtere landing kunnen geven 

Fusie RTL/DGP Media 

Naast de publieke omroep is er een sterke commerciële mediapartij nodig die een ander journalistiek geluid laat horen en doelgroepen bedient die niet altijd door de publieke omroep worden bereikt. Een sterke commerciële partij én een sterke publieke omroep zijn belangrijk om tegenwicht te geven aan de grote content- en techpartijen die journalistiek zelf niet hoog in het vaandel hebben staan.

Ook de NVJ moet stoppen met piepen over de fusie. Op de langere termijn zal de NVJ geen leden meer hebben, omdat de journalistiek simpelweg zal verdwijnen. Tezamen met een goed werkende democratie. Dus je vraagt je af waar de ACM nog over loopt te twijfelen

Als Vak K nog even wacht, zien ze straks het Acht Uur Journaal dat wordt gepresenteerd door Donald Trump. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Gerben Busch

@Ruud, even een kleine nuancering: niet minder geld, maar meer geld voor het maken van programma's/content. In de managementlagen kan zeker gesnoeid. Maar wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd, is dat de programmabudgetten, mede door de noodzaak om met formats te pitchen bij de NPO, alleen maar zijn uitgehold. Nog even en alles wordt gedraaid op een smarphone zonder geluids- en kleurcorrecties. Bovendien, leefde (en leeft?) het idee van de noodzaak tot vernieuwing. Prima, maar GenZ ga je niet aan de liniaire tv krijgen. En 55+ wil je ook goed blijven bedienen. Dat betekent dat los van het behoud van de basis programmakwaliteit er extra budget nodig is om naast liniaire tv-content, te produceren voor kanalen als YouTube en andere socials.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in