
Mediahuis heeft in 2024 een stabiel financieel resultaat behaald. De mediagroep had een geconsolideerde omzet van 1,236 miljard euro, een evenaring van het voorgaande jaar. Het operationeel resultaat bleef eveneens nagenoeg gelijk op 151 miljoen euro. Dat meldt Mediahuis - onder meer uitgever van De Telegraaf, NRC en eigenaar van radiozenders als Radio Veronica - in een persbericht over de jaarcijfers.
De aanhoudende groei van digitale abonnementen compenseerde de daling in print. Door een stijgend aantal digitale abonnees, aanpassingen van de abonnementsprijzen, een gunstige papierprijs en strikt kostenbeheer, bleef het resultaat op peil. Tegelijkertijd drukten lagere advertentie-inkomsten, gestegen loonkosten als een gevolg van indexeringen en fors toegenomen distributiekosten in België en Nederland op de marges.
Vacatures
Teammanager Communicatie
Waterschap ZuiderzeelandDirecteur / Bestuurder
City Marketing Heerlen via Colourful PeopleCommunicatiemedewerker
de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB)'Uitdagingen'
Gert Ysebaert, ceo Mediahuis groep: '2024 was opnieuw een jaar vol uitdagingen voor de mediasector, met een volatiele economie, geopolitieke onzekerheden, toenemende polarisering en een snel veranderend technologisch ecosysteem waarin AI een steeds prominentere rol speelt. Ondanks deze evoluties wist Mediahuis goed stand te houden. Digitale abonnementen vormen duidelijk de drijvende kracht achter een duurzame toekomst, zeker nu de distributie van papieren kranten steeds complexer en duurder wordt. Daarom blijven we investeren in digitalisering als toekomstbestendige oplossing zodat onze pluriforme journalistiek breed toegankelijk en relevant blijft.'
Digitale abonnementen als groeimotor
Mediahuis kende een solide jaar in de consumentenmarkt, met een verdere digitalisering van de abonnementen. Het totale aantal abonnees bleef stabiel op 1,8 miljoen, waarbij de groei van het aantal digitale abonnees de afname van printabonnees compenseerde. Inmiddels leest meer dan de helft (54%) van de Mediahuis-abonnees digitaal. NRC (80%), De Telegraaf (59%) en De Standaard (64%) lopen voorop in deze transitie.
Marktplaatsen
Mediahuis Marketplaces kende een sterk jaar met omzetgroei bij nagenoeg alle merken, waaronder Carzone en Switcher in Ierland, het Nederlandse Gaspedaal en het Belgische Zimmo. De groep investeerde daarnaast in het Duitse HR-techplatform WorkerHero en in het Zweedse Impactpool. In Nederland kondigde Mediahuis begin 2025 de geplande overname aan van DGN Group, het moederbedrijf van vergelijkingsplatformen. Deze transactie is nog onderhevig aan goedkeuring door de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Versteviging van de radiomarktpositie
Mediahuis Radio liet in 2024 een sterke groei in marktaandeel zien. Radio Veronica vond de weg omhoog, 100% NL bleef stabiel, terwijl Slam! en Sublime hun marktaandeel zagen groeien.
Investeringen en strategische keuzes
2024 was een jaar van technologische investeringen. Hoewel Mediahuis haar portfolio in de eerste helft van het jaar uitbreidde met investeringen in de scale-ups Alleo, Taskbase en Perlego, werd de venture capital strategie in de tweede jaarhelft herzien. Investeringen richten zich voortaan sterker op markten en sectoren die aansluiten bij de kernactiviteiten van Mediahuis.
Om de afname van printvolumes op te vangen, sloot Mediahuis de drukkerij in Aken en centraliseerde de productie in Paal-Beringen, België. Begin 2025 kondigde Mediahuis het plan aan om ook de drukkerij in Amsterdam te sluiten en het volume grotendeels te verplaatsen naar de drukkerij in Leeuwarden. De adviesprocedure hiervoor loopt nog bij de ondernemingsraden. Daarnaast verkocht Mediahuis zijn aandelen in De Buren NV, exploitant van regionale tv-zenders, aan Via Plaza NV.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid