Overslaan en naar de inhoud gaan

Podcast van de week: Het spoor bijster

Airborne kiest audioproducties die in opdracht zijn gemaakt -van adverteerders of instanties- en die de moeite van het luisteren waard zijn.
podcast van de week
Het spoor bijster.

Wie in Nederland een willekeurige groep van 100 mensen zou vragen een omschrijving te geven van wat een podcast precies is, zal waarschijnlijk meer dan 80 keer een antwoord krijgen dat in lijn ligt met ‘mensen die met elkaar kletsen’. Oftewel, de chatcast. En deze uitkomst is niet vreemd, aangezien het gros van de podcasts ook in deze categorie valt. 

Maar dat dit de definitie is die veel mensen hanteren, betekent niet dat dit de vorm is waar een podcast zich per se aan moet houden. Het kan namelijk nog veel meer vormen aannemen. Maar omdat het vaak complexer is om te produceren, is de spoeling dunner. Iedere maker die probeert iets anders te doen met het medium en van de gebaande chatcast-paden afstapt, zou dan ook geprezen moeten worden. Het laat namelijk zien dat er meer mogelijk is in audio-storytelling.

Mysterieus dagboek

Dat geldt dan ook voor ‘Het spoor bijster’, een fictiepodcast vanuit de NS die zich richt op 12 tot 18-jarigen. Het verhaal start met twee studenten journalistiek die op een station mensen ondervragen voor een opdracht vanuit hun opleiding. Dan vinden ze een mysterieus dagboek, waarvan ze vervolgens proberen te achterhalen wie er de eigenaar van is - zodat ze het kunnen teruggeven. Wat volgt is een zoektocht waarbij treinen en stations het auditieve decor vormen. 

Audioproductie

Fictie is misschien wel één van de lastigste podcastvormen die er zijn. Zonder visuele ondersteuning komt het namelijk nog meer aan op het acteerwerk. Daarbij moet je ook in het script veel dingen expliciet benoemen, omdat je dus niets kunt laten zien. Daardoor kan het soms wat gekunsteld aanvoelen, wat ook bij deze productie het geval is. Wat veel goed maakt, is de audioproductie - waar duidelijk veel aandacht aan is besteed. Als geheel zeker de moeite van het luisteren waard.

Forse uitdaging

Wat bij deze productie vooral nieuwsgierig maakt, is aan welke doelstellingen het precies moet bijdragen. Uit het begeleidende nieuwsbericht op de website valt op te maken dat de NS hiermee jongeren wil stimuleren om contact te maken, omdat er ‘niets boven echt menselijk contact gaat’. En daarbij is er ook nog een specifieke focus op het contact maken met mensen met dementie. Last but not least: de podcast moet ook nog eens laten zien hoe avontuurlijk reizen met de trein kan zijn. Dat zijn wel erg veel communicatieboodschappen om over te brengen…

Wat daarbij ook nog eens nieuwsgierig maakt, is de doelgroep. Waarom richt de podcast zich nu juist op tieners? Om reizen met de trein te stimuleren? Om al vroeg aan een soort klantenbinding te beginnen? Of wil de NS juist deze groep luisteraars laten zien dat ze maatschappelijk bewust is? 

Deze podcast is een experiment, zo laat de NS weten. En wie iets durft of probeert, verdient lof - zeker binnen het domein. Het is dan ook interessant om te zien welke inzichten dit experiment opleveren en waar het nog meer toe gaat leiden. 

Luister naar ‘Het spoor bijster’ op Spotify.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in