
Talpa Network reageert hieronder op het pleidooi van de Ster voor aanpassing van de wet, zodat ook weer commerciële adverteerders online kunnen worden toegelaten.
Ster pleit voor aanpassing van de wet zodat ze ook online weer alle adverteerders mag bedienen. Logisch vanuit hun eigen perspectief. Maar is het net zo logisch vanuit een marktbreed perspectief? Want dat start met een realistische weergave van de omvang van de markt. En daar ontbreekt het in het betoog van Ster volledig aan.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeNog geen 60 miljoen
De Nederlandse advertentiemarkt bedroeg in 2024 zo’n 5,6 miljard euro en 73 procent daarvan is online. Zoom je verder in, dan blijft er voor online video 559 miljoen over. En van dat bedrag gaat 75 procent naar de internationale Big Tech.
Wat overblijft voor lokale partijen is ‘maar’ 140 miljoen. En van die 140 miljoen gaat volgens Screenforce zelfs nog minder naar broadcasters zoals Talpa Network en RTL Nederland, namelijk nog geen 60 miljoen. En in die markt wil Ster 50 miljoen weggraaien.
Dit is precies de (premium, brandsafe) online video niche waar Ster zich nu ook op gaat richten. Met belastinggeld. Zonder commercieel risico. In een markt waar de commerciële partijen hun volledige bestaansrecht uit halen.
'Ster geen bescheiden speler in grote markt'
Ster zelf omschrijft zich als ‘een bescheiden speler in een grote markt’. De data laat zien dat het hier eerder andersom is. NPO en Ster zijn samen een door de overheid gesteunde, dominante speler in een bescheiden markt.
We zeggen niet: 'Ster moet eruit'. Integendeel.
In de traditionele lineaire markt is Ster een waardevolle aanvulling. Ze bereikt doelgroepen die voor commerciële zenders soms moeilijker te bereiken zijn, en draagt zo bij aan een pluriform medialandschap.
Maar in het online domein is het speelveld fundamenteel anders. Daar concurreren we met internationale techplatforms die het overgrote deel van het digitale budget opslokken. Verruiming van Ster-activiteiten verstoort hier ernstig de concurrentie.
Eerlijke impactanalyse
Een eerlijke impactanalyse begint bij deze feiten:
- De premium online videomarkt is klein.
- De ruimte voor lokale spelers is krapper dan vaak wordt gedacht.
- En zonder een gezonde commerciële sector, is ons mediasysteem uit balans.
Laten we de discussie voeren zoals het hoort: open, feitelijk en toekomstgericht. Vooral in deze tijd waarin we meer dan ooit samen moeten bouwen aan een robuust en divers medialandschap.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee