Premium

'Principeafspraak' Nederlandse media over één kijk- en luisterplatform, akkoord niet vanzelfsprekend

Minister Slob stuurt volgende week nieuwe brief naar Kamer.

Wereldwijde streamingdiensten, wat stellen we er tegenover?
123rf

De grote Nederlandse mediapartijen willen de handen ineenslaan om tot een gezamenlijk platform voor audio en video te komen. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van het AD. Met het platform hopen ze tegenwicht te kunnen bieden aan grote internationale streamingdiensten zoals Netflix en de trend van dalende advertentie-inkomsten keren.

Gesprekken tussen de partijen, waaronder de NOS, RTL en de NPO, lopen al langer. Onder de deelnemers zouden ook radiozenders zijn.

In zijn mediabrief over de toekomst van de publieke omroep en Ster, schreef minister Arie Slob (Media), het 'wenselijk te vinden' dat Nederlandse mediapartijen meer gaan samenwerken' om Nederlandse content gezamenlijk aan te bieden. 'Dat kan een separate betaalde dienst overbodig maken. De NPO heeft al ruimte om voor betaalde diensten van derden content aan te leveren, zoals nu het geval is met het gezamenlijke platform NLZiet.'  

Slob zegt dat voor het stimuleren van deze en andere publiek-private samenwerkingen nadere afspraken worden gemaakt met verschillende partijen. Komen ze daar niet uit, dan 'zal het kabinet zelf een knoop doorhakken'. De minister hield de afgelopen tijd ronde tafels met (grote) mediapartijen 'op CEO/directie-level'.

Advertenties of abonnement

Hoewel de partijen nu een principeafspraak hebben, moeten ze nog veel uitwerken. Zo is nog niet besloten wat het verdienmodel van het platform moet zijn: advertenties of kijkers en luisteraars een abonnement laten afsluiten.

Slob wilde tegen ANP vrijdag voorafgaand aan de ministerraad nog niet inhoudelijk op de plannen ingaan, maar zei wel volgende week een brief aan de Tweede Kamer te sturen 'waar een en ander in zal staan'.

Samenwerking lastig

Samenwerking tussen mediapartijen is er al op verschillende vlakken, zoals in data met NLProfiel (waar de Persgroep/DPG Media, TMG, Sanoma en RTL in zitten) en op crossmediale manier. Neem de samenwerking van RTL met de Persgroep/DPG Media. 

Mislukkingen zijn er ook. Zo werd het gezamenlijke online salesplatform Buy-media.nl begin dit jaar na korte tijd weer gestaakt.

Op het gebied van video on demand verloopt de samenwerking stroever. RTL heeft zijn eigen Videoland-platform, met inmiddels ruim 600.000 abonnees, NPO wil NPO Start (Plus) verder ontwikkelen en bij Talpa Network zijn de ontwikkelingen (KIJK) onduidelijk. Wel heeft Talpa Network het eigen - inmiddels gratis - JUKE-audioplatform. 

De drie partijen zitten samen in NLZiet, maar ze lijken dat nog altijd niet volledig als hét belangrijkste videoplatform te omarmen. 

De verschillende infrastructuren liggen er dus op zich al en de vraag is of er een heel nieuw platform zou moeten worden gebouwd. Het verleden heeft verder regelmatig uitgewezen dat het lastig is om de neuzen allemaal dezelfde kant op te krijgen. Bronnen melden aan Adformatie dat het ondanks de principeafspraak nog lang kan gaan duren voordat er consensus is. Het lijkt erop dat het document wat er nu ligt nog helemaal uitgewerkt moet worden.

Betrokken partijen willen desgevraagd in dit stadium niet reageren op de ontwikkelingen rond een gezamenlijk video (en audio)platform.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie