Premium

Talpa Network maakt JUKE gratis audioplatform, MediaMarkt stapt eruit

Talpa Network bouwt JUKE verder uit als platform voor audiocontent met advertising als basis.

Talpa Network

Talpa Network en MediaMarkt staken hun samenwerking rond audioplatform JUKE. Vanaf nu is Talpa Network volledig eigenaar van het platform en ziet strategische kansen. JUKE werd vorig jaar april geïntroduceerd als gezamenlijk initiatief van Talpa Network en MediaMarkt. De dienst was deels gratis, deels premium on demand abonneebasis. Dat onderdeel bracht MediaMarkt in.

Advertentie
advertisement

'Niet concurreren met Spotify'

Als gevolg van een strategische heroriëntatie stopt MediaMarkt Nederland met deze premium on demand muziekservice. Menno Koningsberger, algemeen directeur radio, Talpa Network zegt dat nu is besloten om binnen JUKE af te zien van een premium on demand muziekservice omdat het niet haalbaar is om deze rendabel te exploiteren met alleen een positie in Nederland. ‘Het is niet zinvol om te concurreren met Spotify en YouTube als het gaat om betalen voor muziekrechten.’

Als gevolg van een strategische heroriëntatie stopt MediaMarkt Nederland met deze premium on demand muziekservice. Menno Koningsberger, Algemeen Directeur Radio, Talpa Network zegt dat nu is besloten om binnen JUKE af te zien van een premium on demand muziekservice omdat het niet haalbaar is om deze rendabel te exploiteren met alleen een positie in Nederland. ‘Het is niet zinvol om te concurreren met Spotify en YouTube als het gaat om betalen voor muziekrechten.’

Programmatic

Koningsberger: ‘We gaan fors inzetten op JUKE als strategisch audioplatform. We hebben nu al een groot aanbod aan nationale en internationale radiostations, themastations en non-stop playlists samengesteld door dj’s en JUKE-redacteuren. De website en app worden uitgebreid met nieuwe content, exclusieve non-stop playlists en podcasts. We willen JUKE steeds meer personaliseren. Dat biedt ook kansen voor adverteerders. Met programmatic advertising kunnen ze de doelgroep op het juiste moment bereiken met de juiste boodschap.'

1,2 miljoen luisteraars

In Nederland bestaat 75 procent van de audioconsumptie uit het luisteren naar radio en gratis muziekstreaming, zegt Koningsberger. ‘Dit is waar wij met onze merken sterk in zijn. We zien een verandering in distributie van audio via internetportals en internet-gekoppelde apparatuur. We willen vooraan zitten in deze beweging.’

Talpa Network claimt dat JUKE 1,2 miljoen luisteraars heeft. Het audiobereik van Talpa Network is volgens het mediabedrijf in totaal 4,1 miljoen unieke streamluisteraars.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie