Sinds 2008 760 miljoen aan mediabestedingen verdampt

De netto mediabestedingen bleven in 2017 met 4,7 miljard euro vrijwel gelijk aan 2016. Online profiteren vooral de internationale concerns.

123rf.com

In vergelijking met 2008, het jaar dat de economische crisis uitbrak, verdampte in totaal 760 miljoen aan mediabestedingen op de Nederlandse markt. Tien jaar geleden bedroegen de netto mediabestedingen nog 5,4 miljard euro. Print zag in die periode van tien jaar bijna 1,5 miljard verdwijnen, online verwelkomde juist bijna 1 miljard meer. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2017 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Economische groei, maar geen groei bestedingen
De economie groeide afgelopen jaar het hardst sinds 2007 - 3,2 procent - maar de netto mediabestedingen groeiden niet mee. Ze bleven met 4,7 miljard euro vrijwel gelijk aan het jaar ervoor. De inflatie liep met 1,3 procent iets op in 2017, waardoor er onder de streep een minimale stijging van de netto mediabestedingen van 2 miljoen (0,04 procent) viel te noteren. 

Bij online, radio en bioscoop namen de advertentie-inkomsten toe. Alle andere mediumtypen boekten rode cijfers.

De economische voorspoed in Nederland leidde tot zowel hogere uitgaven van bedrijven als consumenten, maar dat vertaalde zich niet in hogere advertentie-bestedingen in 2017. De inflatie liep met 1,3% iets op in 2017, waardoor er onder de streep een minimale stijging van de netto mediabestedingen van € 2 miljoen (0,04%) viel te noteren. 

Radio en bioscoop in de plus
Waar voor online de advertentie-inkomsten stegen met ruim 8 procent, hadden de offline media gezamenlijk te maken met een krimp van ruim 4 procent. Vooral print was daar debet aan, hoewel 2017 ook voor televisie een moeilijk jaar was met een afname van 5 procent.

Niet alle offline mediumtypen hadden te maken met dalende reclame-inkomsten, want radio maakte een klein sprongetje van 0,4 procent. Bioscoop, het kleinste mediumtype, zag de mediabestedingen met maar liefst 23 procent toenemen en bereikte daarmee een recordomzet. 

Print

Bij print is de dalende trend inmiddels al ruim tien jaar gaande. De advertentieomzet bij dagbladen kromp met 10 procent en bij huis-aan-huisbladen met 8 procent. De grootste daling was met 12 procent te zien bij publiekstijdschriften, terwijl bij vaktijdschriften sprake was van een daling van 6 procent. In totaal bedroeg de daling bij print 9 procent.

Out of home

Out of home moest het in 2017 ook stellen met dalende mediabestedingen: -1,3 procent. Dat was opvallend, omdat de afgelopen jaren juist sprake was van een groei die ver boven het marktgemiddelde lag. Ook voor folders was 2017 een jaar in mineur met een daling van 3 procent. De bestedingen aan sponsoring tenslotte namen licht af met bijna 1 procent. 

Online
De bestedingen aan online advertising namen toe met ruim 8 procent en compenseerden vrijwel geheel de dalende inkomsten bij met name print en televisie. Dat is vrijwel volledig te danken aan de internationale spelers als Facebook en Google. Hun inkomsten uit online advertenties namen met maar liefst 18 procent toe tot meer dan 1,1 miljard.

Bij lokale online publishers daalden de netto mediabestedingen met bijna 4 procent.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie