NPO Radio 2 domineert december, Qmusic jaarmarktleider in commerciële doelgroep

Eerste jaar nieuwe luisteronderzoek NMO.

NPO Radio 2

Dankzij de Top 2000 is NPO Radio 2 marktleider in december in zowel de commerciële doelgroep 20-49 als 13+. In 20-49 heeft de publieke zender een aandeel van 22,3 procent. Met een ongekend marktaandeel van ruim 41 procent in de laatste week van 2023, kwam NPO Radio 2 ook in 13+ aan kop in heel december met 20,3 procent.

De tweede plaats in 20-49 is voor Qmusic met 19,5 procent, voor Radio 10 met 15,9 procent. Talpa Network-zender Radio 10 scoorde de afgelopen weken ook al goed met de Top 4000 en was zelfs even marktleider. In 13+ staat Radio 10 in december op een tweede plaats.

Sky Radio scoorde ook met de kersthits. Radio 538 zakte in december terug naar 8,1 procent. NPO 3FM wist in de commerciële doelgroep geen progressie te boeken met het Glazen Huis, in 13+ steeg het aandeel wel.

Radio Veronica beleefde in december een dieptepunt met slechts 1,1 procent in 20-49 en 1,3 in 13+.

Het is het eerste volledige jaar van het nieuwe NMO luisteronderzoek. Alle cijfers zijn daarom niet te vergelijken met vorig jaar.

 

Luistercijfers december 23

Qmusic marktleider in 2023

Qmusic is over heel 2023 marktleider in de commerciële doelgroep 20-49. met 22,3 procent. NPO Radio 2 en Radio 10 zijn tweede en derde. In 13+ staan dezelfde drie zenders in de top-3, maar daar is NPO Radio 2 marktleider voor Qmusic en Radio 10. Joe, dat vanaf de nieuwe FM-verdeling per september meedoet, heeft de zesde plaats veroverd.

Later vandaag een analyse van het succes van zenders en hun 'lijstjes'.

Luistercijfers 2023

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie