Online publishers Screenforce: 'Omarm nieuwe online luidheidsnorm'

Door de European Broadcast Union (EBU) ontwikkelde norm vormt de oplossing voor de grote geluidsverschillen.

Shutterstock

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

De introductie van de door de European Broadcast Union (EBU) ontwikkelde norm vormt de oplossing voor de grote verschillen in luidheid, die aanwezig kunnen zijn tussen online content en online commercials. De online kijkers horen dan geen verschil meer in geluid tussen de content en de commercials. Dat komt omdat de content al uitgeserveerd wordt op deze EBU luidheidsnorm.

Branchevereniging Via heeft de nieuwe geluidsnorm al geaccepteerd.

Advertentie
advertisement

Bestaande norm voor tv uitgebreid naar online

De introductie van deze luidheidsnorm is in feite een uitbreiding van de bestaande EBU luidheidsnorm. Het gaat om een luidheidsnorm van -23 LUFS opgenomen. De Nederlandse online publishers die bij Screenforce zijn aangesloten, gaan in de nabije toekomst bij de intake van online commercials controleren of deze ook voldoen aan de norm. Hierop vooruitlopend roepen zij adverteerders en producenten van commercials nu al op om zich achter de nieuwe norm te scharen.

De vijftien publishers zijn NPO Start, RTL XL, Videoland, DPG Media, Discovery, ESPN, Ziggo Sport, Eurosport, 24Kitchen, Comedy Central, MTV, Spike, National Geographic, XITE en Kijk.

Advertentie