Podcast van de week: The Invisible Seam

Airborne kiest onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren. 

Diversiteit en inclusie wordt als term inmiddels zo vaak gebezigd, dat je bijna vergeet waar het over gaat. Je ziet het ook bij duurzaamheid. Als een bedrijf zegt dat het duurzaam is, dan is daarmee wel zo’n beetje het verhaal verteld. Zal wel iets met zonnepanelen en gescheiden afval zijn, denk je dan al snel. Het worden lege containerbegrippen waarbij de onderliggende inhoud er eigenlijk niet meer toedoet. En da’s jammer, want dat is namelijk waar meestal de interessante verhalen over te vertellen zijn. 

Zeven vinkjes

Wanneer je als merk of bedrijf diversiteit belangrijk vindt, dan betekent dit onder meer dat je verschillende perspectieven omarmt omdat je ervan overtuigd bent dat het een meerwaarde oplevert. Oftewel: een einde aan de dominantie van the white privileged male aka. de zeven vinkjes-man. Maar hoe geef je daar dan precies invulling aan als merk? Tommy Hilfiger kiest voor een podcast: The Invisible Seam. Met daarin ‘unsung stories of black culture and fasion’.  

De serie is deze week in première gegaan met één aflevering. Het heeft als doel om verhalen te vertellen over hoe de zwarte Amerikaanse gemeenschap een bijdrage heeft geleverd aan de modewereld. Want de wereld zat namelijk heel lang zo in elkaar dat de aandacht naar usual suspects uitging. Mensen op minder bevoorrechte posities krijgen vaak minder media-aandacht, waardoor ook hun verhalen niet gehoord worden. Met als gevolg dat we uiteindelijk een eenzijdig beeld van de werkelijkheid hebben gekregen. Met ‘The Invisible Seam’ wil Tommy Hilfiger deze onbekendere verhalen een podium geven om zo dat beeld iets veelzijdiger te maken. Een zeer prijzenswaardig streven. 

Focus

De reeks is geproduceerd door Pineapple Street Studio’s, een Amerikaanse producent die veel mooi werk in zijn portfolio heeft - branded en non-branded. Audio-technisch zit het goed in elkaar, maar het is jammer dat het inhoudelijk focus mist. Het lijkt wel of de makers zich hebben verslikt in dit grote onderwerp en veel te veel tegelijk willen vertellen. De eerste aflevering is een aaneenschakeling van korte gesprekken van zwarte mode-ontwerpers die vertellen over hun werk en carrière. Vervolgens gaan we naar straatinterviews om te horen over hoe ‘gewone’ mensen aankijken tegen streetwear. En dan zit er ook nog eens flink wat herhaling in. 

Belofte

De rest van de serie heeft de belofte dat er wel meer ingezoomd wordt op specifieke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld hip-hop en de invloed daarvan op de mode. De eerste aflevering is bedoeld om het onderwerp goed neer te zetten, zo vertelt het persbericht. Maar of dat voor luisteraars voldoende een belofte in zich heeft om zich te abonneren en te blijven luisteren, is de vraag. Zonde, want het thema verdient alle aandacht. 

Luister naar ‘The Invisible Seam’ op Spotify

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Advertentie
advertisement
Advertentie