Rel rond The Voice bezorgt RTL fors verlies reclameomzet: netto 15 à 20 miljoen

Dentsu berekende wat het staken van TVOH dit tv-seizoen betekent voor de reclame- en sponsorinkomsten.

RTL

Door Marloes Gaaf, dentsu

Grensoverschrijdend gedrag richting kandidaten van medewerkers van The Voice of Holland heeft RTL doen besluiten niet alleen de reguliere uitzendingen van The Voice stil te zetten, maar ook de Senior en Kids versie van dit hitformat. Een snelle berekening laat zien dat dit RTL miljoenen kan gaan kosten aan advertentieomzet.

Advertentie
advertisement

Normaal gesproken is er sprake van zeventien reguliere uitzendingen, tien Kids afleveringen en zeven Senior episodes. De reguliere uitzending heeft de meeste kijkers, gevolgd door de Kids en Senior versie. Reclameblokken zorgen voor de inkomsten rondom dit tv-format, daarnaast zijn er sponsors (momenteel ook afgehaakt) die zich verbinden aan deze series.

Grofweg betekent het stoppen van deze drie formats dit tv-seizoen een omzetverlies voor RTL/Ad Alliance dat netto zo tussen de 15 en 20 miljoen euro uitkomt door het missen van adverteerders en sponsorinkomsten. Dat komt nooit uit natuurlijk, maar in dit jaar waarin vraag en aanbod onder enorme spanning staan kan RTL elke grp meer dan goed gebruiken.

dentsu TVOH

Natuurlijk worden er plaatsvervangende programma’s ingezet. Maar we kunnen ervan uitgaan dat deze eenzelfde kijkcijfer halen als de minst scorende versie The Voice Senior. Als we dan kijken naar een volledige programmering van The Voice en het verschil in omzet met vervangende programmering, komt RTL minimaal 5 miljoen euro in de min uit.

De vraag is of RTL deze schade zal verhalen op producent ITV. Of wellicht nog op Talpa als dit zich voor de verkoop al afspeelde. Aan de andere kant is het van harte te hopen dat deze rel rond wangedrag zich tot Nederland zal beperken. Anders zal ITV ook de koopcontracten erbij halen en Talpa op de gebreken wijzen die mogelijk tot waardevermindering achteraf leiden. Want wie wil The Voice nog kopen als ook in bijvoorbeeld een grote markt als de Verenigde Staten een productiemedewerker als de nieuwe ‘Weinstein’ opstaat?

Marloes Gaaf is AV Director dentsu Benelux

Advertentie