Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL Nederland ziet bedrijfsresultaat dalen in 2019

Het mediaconcern pluste wel licht op de advertentiemarkt.
RTL
© RTL

Met een dalend bedrijfsresultaat en een dalende omzet was 2019 geen makkelijk jaar voor RTL Nederland. Volgens de jaarcijfers van RTL Group ging de omzet van de Nederlandse tak omlaag van 504 miljoen naar 496 miljoen euro. De ebitda kwam uit op 86 miljoen, 5 miljoen minder dan in 2018. Het resultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen was zelfs 23,9 procent lager en kwam uit op 54 miljoen euro.

Lichtpuntje is een kleine plus van een half procent op de advertentiemarkt, maar dat was niet dankzij de tv-markt. Volgens cijfers die GroupM in januari bekendmaakte, daalde het aandeel van RTL (samen met het overgenomen BrandDeli) op de advertentiemarkt in 2019. De combinatie wist 11 procent minder grp's te verkopen. 

Mer de komst van Ad Alliance als de nieuwe verkooporganisatie van RTL Nederland, moeten de advertentieomzetcijfers in 2020 een boost krijgen.

Videoland

Volgens RTL Group werd de lagere omzet uit tv-advertenties deels gecompenseerd door grotere omzet uit streaming en platform. Het dalende bedrijfsresultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen kwam onder meer door hogere investeringen in Videoland.

RTL geeft het totaal aantal betalende abonnees van Videoland niet prijs. Wel meldt het in de jaarcijfers dat de streaming dienst samen met TV Now op 1.44 miljoen uitkwam. Dat is een groei van 37 procent. 

RTL Group heeft de ambities rond streaming services nog maar eens naar boven bijgesteld en mikt op 5 tot 7 miljoen betaalde abonnementen in 2025.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in