Streamingdiensten HBO Max en Discovery+ samengevoegd

Ook denkt eigenaar Warner Bros. Discovery aan een gratis versie van zijn streamingdienst met reclames.

The Flight Attendant
HBO Max

Entertainmentbedrijf Warner Bros. Discovery gaat zijn twee streamingdiensten HBO Max en Discovery+ samenvoegen. Dat wil het fusiebedrijf, dat ontstond door het samenvoegen van de entertainmenttak van AT&T en mediabedrijf Discovery Networks, volgend jaar zomer gaan doen in de Verenigde Staten en daarna in andere landen.

Tegelijkertijd denkt de onderneming aan een gratis versie van zijn streamingdienst met reclames net als branchegenoot Netflix.

Advertentie
advertisement

The Batman

Voordat de samenvoeging van de twee diensten een feit is, zal in beide diensten gedeelde content van de andere dienst te zien zijn, stelde directeur JB Perrette van de streamingtak van Warner Bros. Discovery. In 2025 rekent Perrette op een bedrijfswinst van 1 miljard dollar (omgerekend 976 miljoen euro) wereldwijd. Dan wil het entertainmentbedrijf ook 130 miljoen abonnees van zijn streamingdiensten hebben. Nu zijn er 92,1 miljoen abonnees. Maar daar tellen ook klanten bij mee die bijvoorbeeld de betaalkanalen van HBO afnemen. Het fusiebedrijf laat weten dat er in het afgelopen kwartaal volgens de nieuwe methode 1,7 miljoen abonnees bijkwamen. Met films als The Batman en series als The Flight Attendant en Barry trok HBO kijkers, terwijl Discovery goede zaken deed met TLC-serie 90 Day Fiancé.

Andere kijk op films laten debuteren

Ondanks de focus op streaming blijft het mediabedrijf ook van plan om films naar de bioscoop te brengen. De nieuwe topman David Zaslav liet weten ‘een andere kijk te hebben’ op het laten debuteren van films op streamingdiensten. Dat deed HBO Max tijdens de coronapandemie wel, mede om extra abonnees te trekken.

3,4 miljard verlies

Warner Bros. Discovery leed in het tweede kwartaal een verlies van 3,4 miljard dollar. Dat kwam door miljarden aan eenmalige kosten. Daarvan bestond 2 miljard dollar uit afschrijvingen van bijvoorbeeld merkrechten. Daarnaast maakte het bedrijf 1 miljard dollar aan kosten voor de reorganisatie en nog eens haast 1 miljard dollar voor de samenvoeging van de twee bedrijven in een nieuwe onderneming.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie