De Mol riskt door

Niet DPG Media maar Talpa Network is de nieuwe bruid van RTL. John de Mol behoudt eigen productiebedrijf.

Credits: William Rutten

Een knikker kan raar rollen

Een knikker kan raar rollen. In 2019 liepen er arbitragezaken tussen RTL en Talpa en verhuisden er sterren als Linda de Mol en Wendy van Dijk naar Talpa. John de Mol en Sven Sauvé zou je in die tijd niet snel gezellig aan een tafeltje hebben zien zitten. Maar lang leve de liefde, de twee hebben elkaar gevonden. En sterker nog, Sven Sauvé mag de nieuwe combinatie ook gaan leiden.

Advertentie
advertisement

Talpa niet voor de eerste keer in RTL

Het is overigens niet de eerste keer dat De Mol met RTL handelt. In 2005 had hij al zijn legers ingezet op zijn televisiezender Tien. Maar toen de kijkcijfers achterbleven, werden deze legers met de namen als Gooische Vrouwen, Deal or No Deal en de voetbalrechten verplaatst naar RTL. De Mol kreeg in ruil een aandeel van 26 procent in RTL. En mocht er met zijn eigen productiebedrijf ook programma’s gaan produceren. The Voice was een van de uitvloeiselen daarvan. Later ging de Mol opnieuw de zenderkant op door in eerste instantie met Sanoma en later als volledig eigenaar de SBS legers in te lijven die onder de vlag van Talpa Network verder gingen.

Internationale spelers oorzaak van de fusie tussen Talpa en RTL

Deze keer zijn het niet eens zozeer de tegenvallende kijkcijfers van de Talpa-zenders die de gisteren aangekondigde fusie met RTL tot stand brachten. Nee,  het zijn de buitenlandse troepen van onder meer Amazon, Disney, Netflix, HBO en Viaplay die de Nederlandse zenders bedreigen. Zeker in het video-on-demanddomein, dat hard groeit en de toekomst is, zijn de Nederlandse partijen zwak. Alleen Videoland weet zich met een miljoen abonnees te onderscheiden en moet dan ook het speerpunt worden van het nieuwe fusiebedrijf.

Samenwerken om te overleven

Samenwerken is de enige manier voor de lokale commerciële zenders om een rol te blijven spelen. Advertentie-euro’s worden in rap tempo opgeslokt door de internationale partijen. Van alle reclamebestedingen is al ruim 60 procent digitaal, zijnde ruim 2 miljard euro. De grote mediatech partijen als Google en Facebook pakken zo’n 75 procent van deze taart. Dat is geld dat niet meer in Nederlandse content geïnvesteerd wordt. Er moet dus op schaal samen gewerkt worden.

Geen samenwerking betekent een langzame stille dood van commerciële televisie in Nederland. Er ontstaat nu volgens het persbericht een synergievoordeel tot 120 miljoen euro. Dat betekent dat er nogal wat mensen een functie elders zullen krijgen. Daarnaast staat er nu een jaarlijkse contentpot van 400 miljoen ter beschikking voor de nieuwe zendercombinatie.

Toestemming van mededingingsautoriteiten is mogelijk

Grote vraag die nu nog boven de markt hangt, is of de mededingingsautoriteiten toestemming gaan geven. En dan gaat het erom hoe een organisatie als de ACM de reclamemarkt definieert. Als je er eerlijk naar kijkt, moet je de totale 3,6 miljard als reclamemarkt definiëren. De combinatie Talpa-RTL zou daar 900 miljoen uithalen naar eigen zeggen. Dat is een aandeel van 25 procent. Op deze manier is er geen sprake van dominantie.

Als je alleen naar de tv-markt zou kijken, kom je uit op een aandeel van rond de 70 procent voor de RTL-Talpa combi. Maar ja, dan zou je de searchmarketing markt, die een miljard euro groot is, ook zo moeten bekijken. En daar heeft Google een aandeel van 99 procent. En dat wordt ook gewoon toegestaan. Een toestemming is dus best waarschijnlijk. Wel zullen adverteerders gerust gesteld moeten worden als het gaat om prijsontwikkeling van televisie.

Geen televisie voor DPG Media

Tenslotte is het DPG Media dat zijn tranen droogt. Hun biedingsdocument kan de prullenbak in. De mogelijkheid om het ontbrekende puzzelstukje televisie toe te voegen is definitief voorbij.

Het is bewonderenswaardig hoe De Mol zijn artillerie weer heeft ingezet. Hij is opnieuw aandeelhouder in de grootste commerciële zendergroep van Nederland. Aan de onderhandelingstafel is daar ongetwijfeld een primetime garantie voor zijn formats meegenomen. En zodoende kan hij doen wat hij het liefste doet, programma's bedenken en aanspraak maken op een mooi aandeel van de 400 miljoen die daar beschikbaar voor is. DPG Media is in tranen en De Mol speelt zijn favoriete spel en riskt vrolijk door.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie