Tv-reclamemarkt daalde vorig jaar met 9,1 procent

Tweede helft van het jaar compenseert dramatische daling eerste deel. Bestedingen zijn netto 753 miljoen euro.

123RF

De tv-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op 753 miljoen euro. Daarmee is de daling in het jaar van de coronacrisis beperkt gebleven tot 9 procent. De eerste helft van het jaar was de daling 22,8 procent, de tweede helft steeg de markt met 3,4 procent. In het vierde kwartaal was er zelfs een stijging van 8,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019.

Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2020 van Screenforce.

Advertentie
advertisement

Spotbestedingen en non-spotbestedingen

Het aantal tv-adverteerders groeide naar 1.095. De spotomzet in tv- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters Ster, ORN, Ad Alliance en Talpa Network was 669 miljoen, een daling van 8,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Screenforce schrijft het snelle hertstel van de tv-bestedingen toe aan de nieuwe realiteit waar veel adverteerders in de zomer toe omschakelden. Het herstel is te danken aan 'het massale bereik van tv en de centrale rol van tv ten tijde van de pandemie'.

De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2020 84 miljoen, een daling van 11,6 procent. Deze daling was sterker dan die op de spotmarkt en is volgens Screenforce veroorzaakt door herijking van de samenwerking op de online platforms tussen broadcasters en social influencers. 

Spoy

Retail grootste branche, P&G grootste tv-adverteerder

De retailbranche heeft in 2020 zijn nummer 1-positie verstevigd door met 4 procent te groeien, waar de markt met 6 procent daalde. Volgens de tellingen van onderzoeksbureau Nielsen investeerde de retailbranche in totaal 978 miljoen euro (tariefkaartprijs) in spotcampagnes op het tv-platform. Opvallende stijgers in 2020 waren de bouwmarkt en de tuincentra (+21%). De grootste groeier was niet verrassend de medische branche, waartoe ook vitaminen behoren met +23 procent.

Dalende branches waren onder meer financiën en consumentenelektronica. De sterkst dalers waren horeca en toerisme met een daling van 30 procent.

Adverteerders hebben het afgelopen jaar voor een waarde van 3,9 miljard euro (tariefkaartprijs) geïnvesteerd. De 25 grootste tv-adverteerders zijn goed voor 30 procent van alle tv-bestedingen in 2020. Opvallend is dat in deze top 25 veertien adverteerders een groei hebben laten zien in 2020. De grootste groeier in euro’s was Omega Pharma,. De procentueel grootste groeier was Bol.com, met een verdubbeling van de tv-bestedingen (tariefkaartprijs) van 12,9 naar 27,6 miljoen euro.

Procter & Gamble was in 2020, net als in 2019 en 2018, de grootste adverteerder met 85 miljoen (tariefkaartprijs). 

TV-Schermtijd naar recordhoogte

De schermtijd was in 2020 totaal 206 minuten, 7 procent meer dan in 2019. Lineair (live) en uitgesteld bij elkaar kijken we 159 minuten per dag naar de programma’s van de tv-zenders. Dat is goed voor een stijging van 3 procent. Naast de tv-zenders wordt per dag 46 minuten content van andere platforms gekeken, volgens Screenforce. Dit zijn vooral de Video On Demand platforms als Netflix, YouTube, Videoland, Disney+ en Amazon Prime. De groei is daar 31 procent.

Zie ook: Dit was tv-jaar 2020: a roller coaster ride

Het TV Jaarrapport is hier te downloaden.

Advertentie