Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgevers moeten online advertentiemogelijkheden vernieuwen

Online adverteren wint aan populariteit en biedt ook steeds meer mogelijkheden. De markt verandert in een razendsnel tempo. Bovendien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online adverteren wint aan populariteit en biedt ook steeds meer mogelijkheden. De markt verandert in een razendsnel tempo. Bovendien draait online adverteren steeds meer om profielen van bezoekers en niet meer om de website zelf. Als uitgevers hier slim op willen inspelen, dienen zij hun aanbod aan te passen. De realiteit van de dag is nu eenmaal dat het niet meer alleen de sales teams zijn die alle kennis in huis hebben. Zij worden links en rechts ingehaald door technische innovaties zoals geautomatiseerde online media inkoop op profielen. Om adverteerders naar zich toe te blijven trekken, zullen uitgevers dus iets extra’s moeten bieden.

Online adverteren wint aan populariteit en biedt ook steeds meer mogelijkheden. De markt verandert in een razendsnel tempo. Waar het eerst nog een bijzaak was, is het online advertentie budget sinds 2011 al hoger dan de TV bestedingen (bron: IAB). Bovendien draait online adverteren steeds meer om profielen van bezoekers en niet meer om de website zelf. Als uitgevers hier slim op willen inspelen, dienen zij hun aanbod aan te passen. De realiteit van de dag is nu eenmaal dat het niet meer alleen de sales teams zijn die alle kennis in huis hebben. Zij worden links en rechts ingehaald door technische innovaties zoals geautomatiseerde online media inkoop op profielen. Om adverteerders naar zich toe te blijven trekken, zullen uitgevers dus iets extra’s moeten bieden.

Voor uitgevers kwam het vrij onverwachts dat de online markt een grote vlucht heeft genomen het afgelopen jaar. Je merkt dat ze nog niet altijd adequaat genoeg reageren en zich afwachtend opstellen. Terwijl het juist nu enorm belangrijk is dat ze zichzelf weer in de kijker gaan spelen bij adverteerders en zich nog veel sterker positioneren in een actieve rol: trek adverteerders nog meer naar je toe, in plaats van af te wachten of de adverteerder naar jou toe komt. Anders kiezen de adverteerders een andere weg en dat zou een doodsteek kunnen betekenen voor de uitgeversbranche.

Hoe kunnen uitgevers dit doen? Allereerst moeten ze kijken naar nieuwe mogelijkheden binnen het huidige aanbod zoals vernieuwende formaten, rich media, multimedia en het beter gebruik maken van de kenmerken van hun bezoekers. Daarnaast zitten uitgevers op een goudmijn aan data. Mijn advies: gebruik dit! De meeste ervaring bij uitgevers zit in de kennis die ze hebben van de website(s), bijvoorbeeld op welke titels bezoekers hebben laten zien affiniteit te hebben met bepaalde merken. De uitgever kan daarmee als geen ander een goed beeld krijgen van de interesses van bezoekers op hun website. Op dit moment wordt deze informatie vrijwel direct aangeboden via platformen die deze data (aangevuld met advertentieruimte) weer veilen aan adverteerders, zonder tussenkomst van de uitgever. Doodzonde! Uitgevers kunnen veel beter zelf extra informatie rechtstreeks aan de adverteerder aanbieden. Zij hebben immers een beter beeld van de websitebezoeker, waardoor er specifieker kan worden geadverteerd. Op deze manier bouw je een betere relatie op en kun je beter inspelen op de behoeftes van de consument.

De truc wordt uiteindelijk om de beste combinatie tussen techniek, kennis en de juiste ervaring van het salesteam te gebruiken om het beste aanbod op te tuigen. Uitgevers hebben alle tools hiervoor in handen, ze moeten het alleen nog op de juiste manier gaan gebruiken. Alleen dan kunnen ze hun sterke marktpositie behouden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in