Azerion verkoopt deel gametak om zich meer te focussen op digitale advertentiehandel

De gametak is strategisch minder belangrijk geworden voor Azerion, verklaart het bedrijf de verkoop.

Fotocredit: Azerion

Het Nederlandse game- en advertentiebedrijf Azerion verkoopt een belangrijk deel van zijn gametak om zich meer te focussen op de handel in online reclames. Door het bedrijfsonderdeel Youda Games te verkopen, ontstaat er volgens chief revenue officer Sebastiaan Moesman ook een eenvoudigere structuur in Azerion en komt er ruimte voor meer investeringen om te groeien. 

Mega-overname

Het Israëlische gamebedrijf Playtika telt 81,3 miljoen euro neer voor Youda Games, maar de overnamesom kan onder bepaalde voorwaarden bijna verdubbelen tot 150 miljoen euro. Voor Azerion - dat de afgelopen jaren veel bedrijven opkocht - is het de eerste grote verkoop in tijden. Beleggers zijn er blij mee. Het Azerion-aandeel steeg in de ochtend na de verkoop met negen procent op de Amsterdamse beurs, meldt het FD

Verschuiving in focus

Door Youda Games te verkopen, kan Azerion zich naar eigen zeggen meer focussen op de handel in digitale reclames. Het bedrijf verkoopt advertenties in eigen, laagdrempelige spelletjes die vaak op mobiele apparaten gespeeld worden. Daarnaast heeft Azerion technologie om vraag en aanbod op de onlinereclamemarkt samen te brengen - en aan die bemiddeling te verdienen. Youda Games is daarom strategisch minder belangrijk geworden, meldt Moesman van Azerion.

Azerion kwam dit voorjaar minder positief in het nieuws, toen de mede-ceo tijdelijk moest terugtreden vanwege een onderzoek door de Autoriteit Financiële Markten naar marktmanipulatie. Het Azerion-aandeel daalde na dat nieuws met 27 procent. In de maanden ervoor zakte de waarde van het aandeel al met tientallen procenten door een opmerkelijke constructie wat betreft aandelenverkoop. Meer hierover is terug te lezen bij het FD.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie