BBBranding, een gouden Effie in het verschiet

Wat de BBB veel beter begrijpt dan de rest van de partijen, is dat branding er ook als politieke partij toe doet.

De BBB-vlag
Shutterstock

Na het succes van Boer zoekt vrouw, nu dus Boer vindt kiezer. Natuurlijk onder aanvoering van ‘sweet’ Caroline van der Plas. Waarmee velen zich gemakkelijk lijken te kunnen identificeren. En de vent is de tent nietwaar, of beter hier: het wijf (met respect) is het bedrijf. Hierbij spelen zowel haar achtergrond en betrokkenheid bij de landbouw natuurlijk een rol, als ook haar enorme motivatie om deze beweging te leiden.

Ondanks tegenstand en kritiek, heeft zij met succes de partij naar overwinningen in Tubbergen en bij de provinciale statenverkiezingen van 2023 geleid. NRC stelt in dit verband dat ze als de partijleider ook in een aantal opzichten lijkt te verschillen van eerdere charismatische politieke leiders zoals Fortuyn, Wilders en Baudet: ze is niet alleen vrouw, maar ogenschijnlijk ook een minder polariserende en meer samenbindende persoon – waarmee electorale persistentie gebaat is.

Remarkable

Interessant en volgens sommigen verwerpelijk, is ook de betrokkenheid van een op de agrifoodsector gericht reclamebureau, ReMarkAble genaamd: ‘Hoe een slim communicatiebureau de macht greep in Nederland’ kopt Bert Wagendorp in een column voor de Volkskrant. Op de website van het bureau wordt de case uit de doeken gedaan:

‘ReMarkAble staat aan de basis van BBB. Oprichter Wim Groot Koerkamp vormde met Caroline van der Plas en Henk Vermeer in 2019 het oprichtingsbestuur. Na de zetelwinst in 2021 trad boerenzoon Wim bewust terug als secretaris om de vermeende banden met de agro-industrie te ontkrachten. ReMarkAble bleef BBB ondersteunen in alle communicatie-activiteiten, die tijdens de campagne dominant in de samenleving zichtbaar waren, zowel via traditionele als nieuwe, online media. Niemand zal bijvoorbeeld de bouwhekdoeken met ‘Iedere dag BBBeter’ zijn ontgaan. Het succes van BBB onderstreept de visie van ReMarkAble dat als je ergens in gelooft, uitgaat van eigen kracht, grootse veranderingen haalbaar zijn. Niets is onmogelijk. Plannen maken is leuk, realiseren is beter.’

Eerlijk en authentiek

Wat de BBB in ieder geval veel beter dan de rest van de partijen begrijpt is dat branding er ook als politieke partij toe doet, in dit geval BBBranding. In het algemeen, maar zeker nu, in een snel veranderende en steeds onzekerder wordende wereld, worden merken sterk die ‘goed voelen’. De boer en alles wat deze professie en persoon in archetypische zin qua betekenis vertegenwoordigt lijkt van grote waarde. Een eerlijke en authentieke persoonlijkheid gecombineerd met de ‘no farmers no food storyline’.

Niet Je suis Charlie, maar Ik ben boer is het nieuwe credo. Koppel daaraan de geniale vondst om ons nationale teken te mis/gebruiken (de omgedraaide vlag) om campagne te voeren en bam, 17 zetels in de 1e kamer, ‘victory with a vengeance’, een Gouden Effie in het verschiet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie