Premium

Met deze voetbalsportschool probeert de KNVB millennials te bereiken

Het plezier van voetbal en de resultaten van fitness moet jongeren over de streep trekken, volgens de initiatiefnemers.

Voetbal en fitness, gecombineerd. Dat is wat het nieuwe sportconcept Kicks Fit wil bieden. Remco Nieuwenhuis en Pim van der Hoorn kwamen vanuit de KNVB met dit initiatief, waarbij abonnees een training van een uur volgen. Hierbij komen alle spiergroepen aan bod en word je ‘helemaal afgemat’, aldus Nieuwenhuis en Van der Hoorn.

Verder stellen de initiatiefnemers dat millennials er steeds meer moeite mee hebben om werk, privéleven en sport te combineren. En daar komt bij dat millennials moeilijk kunnen aanhaken bij het ritme van clubs en verenigingen, laat staan volhouden. Beide heren hopen met Kicks Fit een alternatief te kunnen bieden, waarbij abonnees wél blijven sporten. In gesprek met Adformatie vertellen ze meer over deze nieuwe ‘voetbalsportschool’.

Advertentie
advertisement
Is de sportschool-markt niet verzadigd?

‘De concurrentie is heel groot, vooral in Amsterdam. Er zijn veel sportscholen en je kunt van alles doen: crossfit, naar de Vondelgym, Basic-Fit, maar ook sporten via OneFit. We denken wel dat een sportschool een soort ‘noodzakelijk kwaad’ is dat vaak nooit lang wordt volgehouden.’

Jullie focussen je vooral op millennials. Waarom zou deze doelgroep voor €55,- per maand bij jullie sporten in plaats van voor een paar tientjes minder bij de Basic-Fit?

‘Een sportschool als Basic-Fit en Kicks Fit zijn wel twee uitersten van elkaar. Bij een sportschool als Basic-Fit ga je zelf aan de slag met apparaten, terwijl je bij ons een les boekt met een gediplomeerde trainer. Deze gaat jou een uur volledig afmatten. Dat komt natuurlijk terug in de prijs, maar je krijgt er meer voor terug.’

Kicks Fit wordt op dit moment alleen nog aangeboden bij de club AVV SDZ in Amsterdam, waar de accommodatie voor de lessen wordt gehuurd. Volgens Nieuwenhuis en Van der Hoorn zit hun sportconcept nog in de fase van productontwikkeling. ‘Het is nu zaak zoveel mogelijk leden te werven. Dat proberen we door een nieuwe sport aan te bieden met het plezier van voetbal, en het resultaat van fitness. Omdat het nieuw is, vergt dit nog veel uitleg. Dit bieden we vooral via Instagram aan, waarbij we laten zien wat mensen kunnen verwachten.’

Wat abonnees kunnen verwachten, volgens de website, is een allround work-out, waarmee alle spiergroepen worden getraind. De sessie wordt afgesloten met een korte, intensieve voetbalvorm. ‘Daarnaast mikken we op mond-op-mondreclame en hebben we een website met allerlei graphics. Onze doelgroep bestaat op dit moment vooral uit mannen en jongeren, maar veertigplussers komen ook bij ons sporten.’

Geïnteresseerden kunnen een proefles boeken en een keertje komen sporten. ‘De conversie van proefles naar abonnement is vrij hoog: 60%.’ Voordat de proefles plaatsvindt, is er een telefonische intake, waarbij potentiële nieuwe abonnees vragen kunnen stellen. ‘Het is mogelijk om vooraf allerlei vragen te stellen om jezelf zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden. Mensen vragen onder andere wat het niveau is, het type veld, welke schoenen ze nodig hebben en hoe fit ze moeten zijn.’

En hoe zorg je ervoor dat deze mensen blijven sporten bij jullie na een proefles?

‘Kicks Fit is maandelijks opzegbaar. Vandaar ook dat we echt continu moeten aantonen dat we het waard zijn om een abonnement bij ons af te sluiten, en te verlengen. Met de persoonlijke Kicks Fit-benadering hopen we dat mensen langer blijven sporten. Iedere abonnee wordt ook aan een WhatsApp-groep toegevoegd. Hierin sturen trainers vooraf een berichtje om iedereen op te zwepen om te komen sporten. Mensen hebben deze prikkel nodig om van de bank af te komen.’

De trainers worden door de KNVB geselecteerd. Zijn dit dan voetbaltrainers of fitnesscoaches?

‘Bij de ontwikkeling van Kicks Fit hebben we veel nagedacht over wat de eigenschappen zijn van de ideale trainer. Tijdens de productonwikkelingsfase hadden we vier personal trainers en vier voetbaltrainers. Zij hebben ook aan het concept Kick Fit gewerkt. Wie voegt dan het meeste toe? De voetbaltrainers waren creatiever in het bedenken van de voetbalspellen. De personal trainers hadden oog voor de juiste uitvoering van de krachtoefening, hadden tips over voeding en wisten de spelers te motiveren om het maximale uit zich zelf te halen.’

Uiteindelijk is Kicks Fit tot de conclusie gekomen dat het makkelijker is om een personal trainer voetbalaspecten aan te leren in plaats van andersom. ‘De ideale trainer is een personal trainer met voetbalervaring. Een paar trainers bij ons zijn trouwens oud-voetballers, waarvan er één ook zijn trainingspapieren heeft behaald bij de KNVB.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

‘Op termijn willen we wat meer variatie in de training aanbieden. Op dit moment ligt de focus van de training op kracht en minder op cardio, maar we willen ook graag een cardiotraining toevoegen. Daarnaast bieden we op dit moment maar drie avondtrainingen aan (maandag, dinsdag en donderdag, red.). Plat gezegd is Kicks Fit de huidige abonnementsprijs eigenlijk nog niet waard. Daarom bieden we de leden nu ook nog een korting aan van €20 per maand. We willen echter toewerken naar een volwaardig rooster, waarbij we meer trainingsmomenten aanbieden en ook meerdere trainingsvormen.’

En wanneer gaan jullie de rest van het land veroveren?

‘In eerste instantie ligt de focus op Amsterdam. We streven ernaar om in het voorjaar met Kicks Fit ook in een andere stad actief te worden.’

kicks
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie