Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit

Met de aanpassing wil Sola de komende jaren 'voorop blijven lopen binnen de sector'. De pay off luidt: ‘Today, served by Sola’.

Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit
DentsuAchtung

Bestekgigant Sola, het familiebedrijf uit Zeist, dat al meer dan 100 jaar besteksets en keukengerei ontwikkelt en produceert heeft een nieuwe positionering en visuele identiteit. DentsuAchtung ontwikkelde het nieuwe merkverhaal en visuele uitwerking van de identiteit. Met de aanpassing wil Sola de komende jaren voorop blijven lopen binnen de sector. Hier moet de nieuwe pay off ‘Today, served by Sola’, bij helpen.

Advertentie
advertisement

'Onderscheidend op zakelijke- en consumentenmarkt'

DentsuAchtung noemt de nieuwe identiteit dynamisch en fris en het bureau verwacht dat Sola zich zowel er op zowel de consumenten- als de zakelijke markt mee onderscheidt. Gerben van der Zwaard, strateeg bij DentsuAchtung vertelt dat veel mensen Sola wellicht kennen van de besteksets van hun ouders of grootouders. ‘Wat men vaak niet weet is dat Sola tevens bestek en keukengerei levert aan vliegtuigmaatschappijen, treinen, cruisemaatschappijen en hotel/restaurants in meer dan 90 landen. De standaard waarmee maatwerk wordt geleverd vormt de basis van het nieuwe Sola. Of je nu uit eten gaat, op reis bent of gewoon thuis eet met vrienden: Sola is er.’ 

Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit
Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit DentsuAchtung

'Oplossingsgericht en vernieuwend'

‘Sola maakt al sinds jaar en dag bestek en keukengerei dat past bij het moment’, vertelt Robert Gerritsen, VP sales van Sola. ‘Onze producten zijn ontworpen door mensen, maar gevormd door de tijdsgeest. De keuken van vandaag is gevarieerder dan ooit. Die expertise en aandacht, die ook vandaag de dag nog uiterst relevant is, wilden we terugbrengen in de uitstraling van het merk Sola.’ Gwen Gerritsen, VP purchasing voegt daaraan toe: ‘Net als onze vader en grootvader ontwikkelen we nog jaarlijks meerdere nieuwe producten. Dat is tekenend voor hoe we zaken doen: oplossingsgericht en vernieuwend in de markt. Wij maken waar vandaag behoefte aan is. Daar geeft de nieuwe merkidentiteit een vervolg aan.’ 

Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit
Nederlandse bestekgigant Sola viert 100-jarig bestaan met nieuwe merkidentiteit DentsuAchtung

'Wegblijven van conventies'

Bart Heideman, design director bij DentsuAchtung zegt dat de geschiedenis terug te zien is in de visuele keuzes die gemaakt zijn. ‘We kiezen voor een merkidentiteit met ruimte voor klassieke elementen passend bij een bedrijf met zoveel historie. Tegelijkertijd creëren we een podium voor de momenten waarop het product het allerbest tot z’n recht komt: het gebruiksmoment. Gecombineerd met een fris kleurenpalet dat wegblijft van de conventies in de markt, springt Sola er als vanouds uit ten opzichte van de concurrentie.’ 

De nieuwe merkidentiteit wordt nu uitgerold en is straks terug te zien zijn op alle touchpoints van het merk, van verpakking tot communicatie en van salesmaterialen tot de website.

Lees ook: Vodafone komt met nieuwe merkpositionering, Together We Can

Plaats als eerste een reactie

Advertentie