Spotify's nieuwe podcast is succesvol zonder marketing

Dat Spotify geen marketing verzorgt rondom zijn nieuwste podcast, is opvallend. Het bedrijf wil zelfs geen commentaar geven.

Spotify schreeuwt zijn succesverhalen normaliter van de daken, maar houdt zich stil rondom zijn nieuwste podcasthit. De podcast Breaking Bread was dagenlang de op één na best beluisterde podcast op Spotify en staat nu op nummer elf. Een knappe prestatie, want er zijn op Spotify ongelooflijk veel (bekende) podcasts te luisteren. Helemaal knap omdat Breaking Bread een - op Spotify - nieuwe podcast is. Toch geeft geen Spotify geen ruchtbaarheid aan Breaking Bread. Geen persbericht. Geen posts op social media. Vragen van media als The Verge worden niet inhoudelijk beantwoord.

Advertentie
advertisement

Controversiële podcaststerren

Een glasharde verklaring voor Spotify's terughoudendheid is er niet, maar lijkt te liggen aan de controversiële podcasthosts. Dat zijn zussen Jackie Oshry Weinreb en Claudia Oshry. Twee sterren op social media met samen bijvoorbeeld 4,5 miljoen Instagram-volgers. Die volgers zijn geattendeerd op de nieuwe podcast op Spotify en lijken, kijkend naar de Spotify-statistieken, massaal te luisteren. De zussen hoeven verder geen media-aandacht. Ze reageerden niet op vragen van The Verge, bijvoorbeeld. En dat komt volgens de website waarschijnlijk omdat er een negatieve geschiedenis aan de zussen kleeft. 

De twee zussen zijn namelijk dochters van Pamela Geller, een bekende Amerikaanse anti-moslim-activist en aanhanger van allerlei dubieuze samenzweringstheorieën. Jaren terug deelden Jackie en Claudia ook racistische boodschappen op hun socialmedia-accounts. In 2018 kregen ze een eigen videoshow in de Verenigde Staten, die meteen gestaakt werd toen de ware aard van de vrouwen duidelijk werd. Ze verwijderden vervolgens hun social media en begonnen opnieuw. Met succes en de nieuwe Spotify-podcastshow als voorlopig hoogtepunt. Het lijkt erop dat zowel de zussen als Spotify liever niet te veel aandacht willen voor de show, die immers al goed scoort door de fans van de zussen. 

Spotify onder vuur

De Breaking Bread-show zelf is overigens niet controversieel. De vrouwen praten over het leven van internationale sterren en geven luisteraars advies over hun dagelijks leven, zoals wel meer bekende podcasts zo'n format gebruiken. 

Spotify ligt al langer onder een vergrootglas omdat het ruimte biedt aan diverse controversiële podcasts. De bekendste is de Joe Rogan Experience, ook de best beluisterde podcast ter wereld. Rogan heeft zich voor een bedrag met negen nullen exclusief verbonden aan Spotify en levert bijna dagelijks een podcast af. Begin dit jaar lagen zijn podcasts onder vuur omdat Rogan ruimte bood aan wetenschappers die desinformatie deelden over het coronavirus en coronavaccins.

Spotify ging de pr-ophef te lijf met een statement waarin het zich achter de vrijheid van meningsuiting van Rogan schaarde, maar beloofde tegelijkertijd maatregelen te nemen om luisteraars te waarschuwen over desinformatie. Een week later verwijderde Spotify meer dan honderd podcasts van Rogan vanwege racisme

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie