Overslaan en naar de inhoud gaan

Whazzup in Media?! #8 Als de media de politiek binnendringt

In de podcast bespreken René en Roger journalistiek, eigenaarschap en politiek met Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Als de politiek de media binnendringt
  • Waarom redactionele autonomie cruciaal is voor een gezonde democratie.
  • Waarom het Amerikaanse model van gepolitiseerde journalistiek een waarschuwing is, geen voorbeeld.
  • Hoe Nederlandse redactiestatuten en stichtingen de vrijheid van journalisten beschermen.

Meer over de achtste aflevering van Whazzup?! in Media

Wat gebeurt er als de politiek zich gaat bemoeien met de media en andere onafhankelijke instanties? In deze aflevering van Whazzup?! in Media duiken René en Roger in het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek. Waar ligt de grens tussen invloed en inmenging en hoe zorgen we dat Nederland niet het pad van de VS opgaat? Deze keer samen met CEO van DPG Media, Erik Roddenhof. Kijk en luister naar de podcast van René en Roger over dit onderwerp via deze link. Wil je liever op Spotify luisteren dat kan via deze link.

Samen bespreken ze hoe mediaorganisaties hun redactionele vrijheid kunnen borgen, ondanks commerciële en politieke druk. Van de rol van toezichthouders als ACM tot de invloed van eigenaren en adverteerders: onafhankelijkheid blijkt geen vanzelfsprekendheid.

Wat leer je in deze aflevering?

- Waarom redactionele autonomie cruciaal is voor een gezonde democratie. 

- Waarom het Amerikaanse model van gepolitiseerde journalistiek een waarschuwing is, geen voorbeeld.

- Hoe Nederlandse redactiestatuten en stichtingen de vrijheid van journalisten beschermen.

Erik Roddenhof: “Ik heb wel altijd angst dat partijen in Nederland de neiging hebben instanties te politiseren en dan wordt het een politiek wapen. En dan gaan we wel de verkeerde kant op. “

Luister nu en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen die het medialandschap veranderen! Beschikbaar via Fluister, Spotify, Apple Podcasts en Grow.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in