Premium

Twitter stelt nieuwe communicatiebaas aan, midden in de pr-strijd met Elon Musk

Aan Rebecca Hahn de taak om de organisatie door een van de moeilijkste periodes te loodsen.

Rebecca Hahn

Twitter heeft de openstaande post van vice-president mondiale communicatie ingevuld nu de publicitaire strijd tussen Twitter en Elon Musk op zijn hoogtepunt is. Rebecca Hahn neemt de functie op zich en rapporteert aan cmo Leslie Berland, die de comms het afgelopen halfjaar tijdelijk onder haar hoede had.

De communicatieleiding van Twitter was tot juni 2021 in handen van Brandon Borrman, die drie jaar bij het sociale platform in dienst was. Na Borrman kwam Kelly Sims, die het niet langer dan vier maanden volhield. 

Hahns opdracht zal voor een belangrijk deel intern liggen. Zoals Adformatie gisteren meldde moet Twitter de zeilen bijzetten om zijn medewerkers binnenboord te houden nu het bedrijf de juridische strijd aangaat met Elon Musk. 

Sommige bureau- en salesmedewerkers van Twitter zouden al vertrokken zijn, mede omdat een juridische soap tussen het socialmediabedrijf en de excentrieke miljardair, Twitter imagoschade kan opleveren,

Argwaan over intenties Musk

Bovendien is er onder Twitter-medewerkers de nodige argwaan ten opzichte van de intenties van Musk. De miljardair heeft het platform in het verleden diverse keren misbruikt. Hij gebruikte Twitter om de koers te manipuleren van de Tesla-aandelen en kwam in 2018 met een schandalige aanval op een Britse duiker die dagenlang had geassisteerd bij de redding van een groep Thaise jongens uit een ondergelopen grot.

De duiker had de schenking van een kleine onderzeeër aan het reddingsteam een nutteloze pr-stunt genoemd. Musk betichtte de man vervolgens in een aantal inmiddels verwijderde tweets ervan een pedofiel te zijn. De man werd bedreigd door honderden Musk-fans.

Musk bood later excuses aan in een rechtszaak en verklaarde dat de tweets niet letterlijk moesten worden genomen.

Terugtrekkende bewegingen

Ook nu lijkt Musk nogal opportunistisch te werk te gaan, dit keer met Twitter. Musk wilde het sociaalmedium kopen voor 44 miljard dollar, maar zegt daar daar nu van te willen afzien omdat het bedrijf hem onduidelijke gegevens zou verstrekken over de hoeveelheid nepaccounts. Twitter wil de overname door Musk in een rechtszaak afdwingen.

Het bedrijf wil verder niet ingaan op de omstandigheden waaronder Hahn haar werk moet gaan doen. Hahn leidt een team ‘dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, vormgeven en stimuleren van verhalen rond de missie’ van Twitter, aldus een verklaring van het socialemediabedrijf. De nieuwe eindverantwoordelijke voor communicatie is afkomstig van elektrisch voertuigbedrijf Bird.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie