Big tech loopt 10 miljard dollar mis door Apple's privacykeuze

Apple's iOS-gebruikers kunnen sinds april aangeven of ze gevolgd willen worden. De weigeraars kosten advertentiebedrijven miljarden.

Apple

Facebook, Twitter, Snapchat en YouTube zijn sinds april 9.85 miljard dollar misgelopen aan advertentiekomsten omdat Apple zijn iPhone-gebruikers meer controle geeft over hun privacy. Dat schrijft de Financial Times op basis van eigen onderzoek.

Apple maakte in 2020 bekend dat het in de nieuwe iOS 14-versie - de software voor iPhones - een functie genaamd App Tracking Transparency ging introduceren. Dat gebeurde in april dit jaar. iPhone-gebruikers hebben sindsdien de mogelijkheid om met één druk op de knop te bepalen of een appontwikkelaar data van de gebruiker mag verzamelen voor advertentiedoeleinden. Verschillende onderzoeken hebben dit najaar aangetoond dat zeventig tot negentig procent van de iPhone-bezitters geen toestemming geeft voor de gegevensverzameling. 

Advertentie
advertisement

Grote klappen voor Facebook en Snapchat

De onderzoeken gaven al aan dat de big tech bedrijven financieel lijden onder Apple's privacykeuzes. Onder meer Facebook (dat sinds kort Meta heet) en Snap Inc. (het bedrijf achter Snapchat) bevestigden dit bij de presentatie van hun derde kwartaalcijfers. Het onderzoek van de Financial Times claimt dat Facebook in absolute zin het meeste geld is misgelopen. Snapchat kreeg procentueel gezien de grootste klap te verwerken, met name omdat de Snapchat-app alleen op smartphones werkt. Concurrerende diensten werken ook op computers en bijvoorbeeld televisies, en zijn daarom minder gevoelig voor Apple's veranderingen voor iPhone-gebruikers.

Lees ook: Snap verdient minder aan advertenties door Apple's privacyveranderingen

Adverteerders moeten zich opnieuw uitvinden

Advertentieconsultant Eric Seufert zegt tegen de Financial Times dat advertentiebedrijven hun achterliggende technieken opnieuw moeten ontwikkelen om weer meer gebruikersgegevens te kunnen verzamelen. Volgens Seufert geldt dat vooral voor Meta (Facebook) en kan het zeker een jaar duren voordat de big tech zover is om de nieuwe technieken te gebruiken voor een grote groep gebruikers. Adverteerders moeten rekening houden met Apple's eisen rondom privacy, die in het leven geroepen zijn om iPhone-gebruikers meer controle te geven over welke gegevens zij willen afstaan aan derde partijen. 

Apple publiceerde in april een uitlegvideo over App Tracking Transparency om iPhone-eigenaren te informeren over de functie. Ontwikkelaars kunnen op Apple's developer-pagina meer informatie vinden over de functie.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie