Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.

In deze aflevering: naammaker Hans Prummel over Kijkshop.  

Glazen vitrines
Prummel: De eerste winkel van Kijkshop werd in 1973 geopend in ’s-Hertogenbosch. Tot 2002 was Kijkshop onderdeel van Maxeda (voorheen Vendex KBB). Inmiddels is de formule eigendom van een Zweeds investeringsbedrijf. In de oorspronkelijke formule stonden alle producten in glazen vitrines, voorzien van een beschrijving en een productnummer. Medewerkers stonden achter een balie. Met het productnummer konden de klanten het gewenste product bestellen bij de kassa, die vanuit het magazijn werden geleverd. Op deze manier werd op deze manier bespaard op personeel, waardoor de prijzen laag gehouden konden worden. 

De dagen van Kijkshop lijken inmiddels geteld. Na jaren van verliezen en eigenaar wisselingen werd deze week bekend dat 20 van de 87 filialen gaan sluiten. Er wordt nu pas gekozen voor een ‘online first’-aanpak.

Ooit klopte de formule
In de jaren voor internet klópte de formule. En de naam Kijkshop paste daar perfect bij. Tegenwoordig is het in de winkel niet meer alleen kijken, want niet alle producten staan nog achter glas. De vele succesvolle webshops (in feite allemaal ‘kijkshops’) van nu maakt het merk ook online achterhaald en overbodig. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat we helemaal zijn uitgekeken op Kijkshop.’

Hans Prummel is oprichter van De Naamafdeling en co-auteur van het boek Namespotting. 

Lees ook:





 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie