BVA gaat 'in gesprek' met Facebook, boycot steeds omvangrijker

De BVA wil weten welke maatregelen Facebook neemt om transparantie en handhaving te realiseren.

De bvA wil weten welke maatregelen Facebook neemt om transparantie en handhaving te realiseren.
123RF

De Nederlandse bond van adverteerders, de BVA, gaat deze week in gesprek met Facebook Nederland. Dat heeft de bond maandag laten weten. 'Namens adverteerders spreekt bvA haar zorgen uit over de manier waarop op online platforms fake news wordt verspreid en aangezet wordt tot haat, discriminatie, geweld en racisme', stelt BVA-directeur Henriette van Swinderen.

De bond wil weten welke maatregelen Facebook neemt om transparantie en handhaving te realiseren en wat de industrie hieraan kan bijdragen. Van Swinderen: 'We geloven dat het mogelijk is structureel meer controle op social media content te krijgen zonder dat de vrijheid van meningsuiting in het geding komt. Dit is een verantwoordelijkheid van de platforms in samenwerking met de gehele communicatie-industrie. We zien graag dat er afspraken worden gemaakt hoe de totale industrie ervoor kan zorgen dat er online omgeving die veilig is voor merken en mensen. Net als de World Federation of Advertisers (WFA) roepen wij online platforms op veel meer te doen om te voorkomen dat er schadelijke inhoud wordt verspreid en om snel actie te ondernemen als dit toch gebeurt.'

Advertentie
advertisement

Nederlandse adverteerders zeggen Facebook nog niet de wacht aan, maar de oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klinkt steeds luider.

Een van de grotere Nederlandse adverteerders, KPN, zet Facebook niet on hold. Woordvoerder Ellen van Herwaarden: ‘We kijken voortdurend naar de mix en middelen om onze doelgroepen op de juiste manier te kunnen te bereiken. Ook kijken we naar de content (waar onze online advertenties bij worden getoond) en of die passend is voor onze klanten. Als blijkt dat dit niet meer bij ons of onze klanten past, zullen we dat aanpassen.’

Lees ook: Nederlandse merken nog niet in de rij voor Facebook-boycot

Bol en FrieslandCampina

Ook Bol.com heeft nog niet besloten of het advertentiegeld weghaalt bij Facebook, hoewel er intern wel een dialoog gaande is. Woordvoerder Tamara Vlootman: ‘Laten we voorop stellen dat het heel positief is dat bedrijven zich inzetten om het verspreiden van haat en discriminatie te voorkomen. Bij Bol.com voeren we intern op dit moment gesprekken over de manier die bij ons past om hier nog beter mee om te gaan. Of en hoe zich dat verhoudt tot onze manier van adverteren, is nu nog niet besloten.’

FrieslandCampina, dat zijn marketingactiviteiten decentraal heeft georganiseerd, en veel lokale merken heeft, zegt ook dat het op dit moment bezig is met het heroverwegen van zijn positie. Woordvoerder Jan-Willem ter Avest: 'FrieslandCampina heeft veel lokale consumentenmerken die verkrijgbaar zijn in supermarkten en andere winkels in meer dan honderd landen. Ons reclamebeleid is gedecentraliseerd en wordt derhalve lokaal aangestuurd. Zoals veel bedrijven zijn we op dit moment bezig met het heroverwegen van onze positie. Omdat we dit doen op een weloverwogen manier en in nauw overleg met onze collega’s die actief zijn elders in de wereld, zal dit enige tijd kosten.'

 

Meer dan 180 bedrijven trekken advertenties terug

Intussen hebben grootmachten Unilever en Coca-Cola zich aangesloten bij de merken die Facebook, Instagram en Twitter in de ban doen omdat die te weinig doen tegen hatelijke teksten en fakenieuws.  Unilever stopt in de VS de rest van het jaar volledig met het adverteren via deze sociale media. Het schrijft op zijn site dat het gezien 'de gepolariseerde atmosfeer in de VS' geen merkreclame meer voert op de nieuwsfeedplatforms van Facebook, Instagram en Twitter. 'Blijven adverteren op deze platforms zou op dit moment geen waarde toevoegen aan mens en samenleving.' 

Volgens de media-activistische groep Sleeping Giants hebben op het moment van schrijven meer dan 180 bedrijven hun advertentiedollars weggehaald van 's werelds meest toonaangevende sociale platform, maar de lijst wordt met de minuut langer. Het is een exponentiële stijging ten opzichte van een boycot die dinsdag is begonnen met een paar outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face. 

Burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook en in mindere mate ook andere platforms kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Lees ook: Steeds meer adverteerders boycotten Facebook

Lees ook: Coca-Cola en Unilever doen social media-advertenties in de ban

Plaats als eerste een reactie

Advertentie