Alle bureaus van Dept krijgen dezelfde naam (behalve één)

Bekende namen als TamTam, a friend of mine en Expand Online verdwijnen. Alleen Studio Dumbar houdt zijn eigen naam.

Foto: Dimi Albers, managing director van Dept

De ondernemers van bureau TamTam (opgericht in 1996 door Paul en Bart Manuel) begonnen in 2016 het netwerk Dept met een duidelijke strategie: groeien door gespecialiseerde bedrijven over te nemen. Die krijgen de toevoeging ‘part of Dept’, maar zouden tegelijk nadrukkelijk onder eigen naam blijven opereren. Dat verandert vanaf dinsdag 3 april. Dan begint de campagne voor de naamsverandering van de bureaus. Een interview met mede-oprichter Dimi Albers.

Waarom kiezen jullie nu toch voor één naam?

‘Dat was van het begin af aan het idee. Ieder bureau dat erbij kwam werd meteen ‘part of Dept’. We hebben tegen iedere ondernemer gezegd dat we op termijn met elkaar zouden bepalen óf en wanneer we de naam zouden veranderen.’

‘Zo is het nu ook gegaan: met elkaar. Het idee voor de rebranding kwam niet van mij of een ander directielid, maar vanuit de gesprekken met de oprichters van de individuele bureaus. Vorig jaar zomer merkten we dat iedereen het gevoel had dat dit het moment was voor die volgende stap. Als we niet zouden rebranden, zou dat ons tegenhouden in onze ontwikkeling.’

Hoe ziet die ontwikkeling eruit?

‘We zijn tweeënhalf jaar geleden met Dept begonnen, omdat we een internationaal bureau wilden bouwen met de kennis van lokale specialisten. Het moest een mix worden van creativiteit, technologie en data. We helpen klanten met hun merk, marketing en digitale producten vanuit verschillende specialisten in samengestelde teams.’

‘Dat is gelukt. In veel van onze klantteams zitten regelmatig meerdere mensen aan tafel vanuit de verschillende bureaus. En dan merken we dat het voor de klant best ingewikkeld is.’

Waar merk je dat aan?

‘Ze zien al die verschillende namen en vragen: “waarom al die verschillende logo's, hoe werkt dat?” Terwijl het in de praktijk niet zo moeilijk is: we leveren als één bureau. We maken het dus voor onze klanten en onszelf simpeler door ons merk aan te laten sluiten op hoe we werken, als één ‘Dept’.’

Dat betekent dus ook dat de naam ‘TamTam’ verdwijnt. Hoe is dat voor jou als voormalig directeur van het bureau?

‘Ik denk hetzelfde als voor alle andere ondernemers binnen Dept. Het is voor iedereen een groot ding, er verdwijnt toch iets. Toch wisten we allemaal dat dit op een bepaald moment ging gebeuren en dat het nodig is om de volgende stap te kunnen zetten.’

Toch veranderen niet alle namen. Hoe zit dat?

‘Alleen Studio Dumbar verandert niet. De reden is simpel: het bestaat al veertig jaar en is een enorm sterk merk in binnen- en buitenland. Het is een fenomeen in de designwereld en de naam veranderen zou echt zonde zijn.’

‘Verder veranderen alle bureaus in Nederland, Ierland, Engeland en de Verenigde Staten per 3 april van naam. Duitsland en Denemarken volgen later, omdat we in die landen nog minder ver zijn qua samenwerking. Duitsland is een extreem grote markt. We hebben nu bureaus in Berlijn en Hamburg, maar als je niet München zit zijn er al veel bedrijven waar je niks voor kan doen. We gaan pas naar één bureaunaam toe als we ook echt als één bureau kunnen leveren.’

Jullie zijn dus nog niet uitgegroeid?

‘Zeker niet, het is nog niet af. En eigenlijk is het nooit af, want de vraag van klanten blijft veranderen. Als we bijvoorbeeld van tien klanten de vraag krijgen of we ook in Azië kunnen leveren, dan is het handig als we daar ook mensen hebben.

‘Op korte termijn willen we in elk geval uitbreiden in Duitsland. Daarnaast zoeken we partijen die goed zijn in data en machine learning. Voor elk nieuw bedrijf dat erbij komt is er trouwens weer een overgangsfase. Zij krijgen eerst de toevoeging ‘part of’.’

Hoe gaan jullie het vertellen?

‘Intern weet iedereen het sinds september. Transparant zijn is belangrijk om mensen mee te krijgen. Vanaf 3 april begint de naamsverandering. De namen worden omgezet, de website is vernieuwd en er is een campagne. Eigenlijk lanceren we het merk ‘Dept’ opnieuw.’

Bekijk hieronder de nieuwe introductievideo

En wat gaan jullie dan vertellen?

‘De campagneslogan is ‘Reinvent Digital’. De wereld verandert continu door technologie. Wij helpen merken om zichzelf opnieuw uit te vinden in deze snel veranderende wereld. En we helpen ze om te versnellen, zodat ze het beter doen dan de concurrent.’

Wat wordt de grootste uitdaging?

‘Zorgen dat klanten en potentiële medewerkers snappen dat het nu ‘Dept’ is, en niet meer Expand Online, TamTam of een van de andere merken. In onze business is je naam alles, dus als deze overgang niet goed gaat hebben we een probleem. Ruim 80% van onze klanten kiest een bureau op basis van aanbevelingen van collega’s uit de branche. Het is dus super belangrijk dat zij ons nog op de oude namen kunnen vinden. Vandaar ook wat wij intern de 'Twilight Zone' noemen: een fase waarin de oude merken nog wel actief zijn maar niet gepromoot worden. De website en social kanalen van de oude merken blijven daarom nog bestaan.’

Wat maakt Dept anders dan andere netwerkbureaus?

‘Dept bestaat uit meer dan 30 ondernemers die ooit een bureau zijn gestart. Zij weten allemaal waar het om draait: gave dingen doen voor klanten. Dat is het verschil tussen ons en grote netwerkbureaus. We hebben nu zo’n 750 mensen, maar het voelt nog zo persoonlijk als een klein bureau. Dat willen we vasthouden. Het is niet makkelijk: als je groeit zijn er talloze redenen waarom je regels, hiërarchie en beleid zou moeten maken. Maar met al die oprichters die tegen elke regel aanschoppen, blijf je tenminste een beetje normaal doen.’

Advertentie