Trending deze week: hoe Burning Man 2023 een Fyre Festival-revisited werd

De negatieve aandacht rondom het Burning Man Festival 2023 benadrukt het belang van merkreactie en transparantie.

Burning Man, 2023

De laatste editie van het legendarische Burning Man Festival in 2023 stond de afgelopen dagen weer volop in de schijnwerpers. Deze keer helaas om alle verkeerde redenen.

De festivalgangers bevonden zich in extreme omstandigheden en de pijnlijke beelden verspreidden zich als een lopend vuurtje op sociale media.  Maar hoe kan het dat een iconisch evenement als Burning Man, zo snel in hetzelfde daglicht als Fyre Festival kan worden geplaatst?

Media vs. meningen

In dit tijdperk van sociale media worden negatieve ervaringen snel gedeeld en uitvergroot. Bij Burning Man 2023 werden festivalgangers geconfronteerd met onverwachte weersomstandigheden en logistieke problemen. Door de hevige regenval veranderde de woestijn in een diepe modderpoel.

De aanwezigen kregen te horen dat ze het terrein niet mochten verlaten en voedsel, water en brandstof moesten besparen. Iets meer dan 70.000 mensen bleven hierdoor gestrand achter. Het vergelijken van Burning Man met Fyre Festival is weliswaar begrijpelijk gezien de oppervlakkige gelijkenissen, maar het is belangrijk om de context en de reactie van het merk in overweging te nemen.

Stilte na de storm

Merken hebben niet altijd volledige controle over situaties, maar wel over hoe ze reageren. Snel handelen, open communiceren en proactieve verbeteringen, bepalen het verschil tussen blijvende crisis en behoud van publieksvertrouwen.

Het Burning Man-festival is enorm groot, maar desondanks slecht voorbereid om een zo groot aantal mensen snel te informeren. Dat gaf ruimte aan de vreemdste geruchten, waaronder dat Ebola zich snel verspreidde over het festivalterrein.

Kortom, in het tijdperk van sociale media is begrip voor onvoorziene situaties cruciaal. Het verhaal van Burning Man 2023 benadrukt het belang van merkreactie en transparantie in crisistijden en toont dat zelfs iconische merken uitdagingen aangaan. 

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Steven Pieneman
Wat een bla bla verhaal. Vind dit stuk meer clickbait en een obligaat BM verhaaltje.

Kun je mij vertellen waarom een merk/festival als Burning Man zich bezig moet houden met wat de media verkondigen wanneer de eerste prioriteit ligt bij het welzijn van de deelnemers? Zijn zij trouwens prima toe in staat met een eigen radiostation, eigen politie/rangers en info systeem etc.

BM is een interessant onderwerp voor veel personen. De media duiken vervolgens als aasgieren bovenop de verhalen van o.a. Koblenko, Chris Rock, Diplo en melken dat flink uit.
Media bepalen daarbij de headlines, niet BM. Jij legt de verantwoordelijkheid van de media berichtgeving bij de BM organisatie.

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie