Premium

Marketingdirecteur Janine Bos: ‘Tempo-Team pitch omstreden? Het is 2016, get real!’

Janine Bos kijkt terug op de veelbesproken pitch en legt uit waarom Roorda het nieuwe bureau is.

Als er één reclamepitch reuring veroorzaakte de afgelopen tijd, dan was het wel die van uitzendorganisatie Tempo-Team. Na ruim vijftien jaar zaken te hebben gedaan met TBWA\Neboko werd het tijd om verder te kijken en herpositioneren. Tempo-Team koos daarbij vervolgens voor een andere manier van pitchen: het nodigde geïnteresseerden uit voor een kennismaking. Bureaus mochten de kennismaking naar eigen smaak invullen, dus van een standaard bureaupresentatie tot een creatieve invulling van het merk.

Janine Bos, directeur marketing en communicatie van Randstad Groep Nederland zegt daarover. ‘Dat je na vijftien jaar je bureaurelatie tegen het licht houdt, is een normaal proces. Zit het nog goed en past het bureau wel bij de nieuwe weg die Tempo-Team wil inslaan?’
Vervolgens kwamen maar liefst zeventig geïnteresseerde partijen over de vloer. Roorda bleef in de allerlaatste ronde over. ‘Er was een kennismakingsronde en vervolgens hebben we de briefing samen gedaan. Het bleek dat Roorda begreep wat Tempo-Team nodig heeft. Men stelde veel vragen en was kritisch.’

In het pitchproces heeft Tempo-Team volgens de Best Value methode gewerkt. ‘We hebben de inkoopafdeling bij het proces betrokken en gekeken naar wat de bureaus bieden, hoe ver een bureau voor je wil gaan, maar ook de persoonlijke klik vind ik heel belangrijk. Daarmee krijg je supersnel inzicht in expertise. Vooraf hebben we ook een briefing gedaan, ik denk dat we erg transparant zijn geweest.’

Niet revolutiionair
De marketingdirecteur zegt dat ze helemaal niet gekeken heeft naar wat voor soort bureau bij Tempo-Team zou passen: groot of klein. ‘Ik ben daar heel simpel in: ik kijk echt naar wat partijen te bieden hebben. Zo werken we zelf ook. We zitten zelf ook iedere week in pitches. Deze manier van pitchen is daarom ook helemaal niet zo revolutionair. We hebben gekeken naar hoe men dat in andere branches doet. Je krijgt een oproep dat je kunt meedoen aan een competitie en vaak zit daar niet eens een kennismakingsgesprek bij. Maar dan trek je toch alle registers open om die klant binnen te halen?’

Vea
De kritiek en anderen uit de bureauwereld legt ze dan ook naast zich neer. ‘Als je ziet dat bij de zeventig partijen die op de koffie kwamen veel Vea-leden zaten, dan vraag ik me af: vertegenwoordig je als Vea je achterban wel goed? Of bel mij op en informeer gewoon eens bij me waarom we dit zo doen.’

Bos valt ook over het . ‘Als je Tempo-Team beter kent dan weet je dat wij niet van de vluchtige contacten zijn. Ik geloof heel erg in partnerships. Samen kun je het beste resultaat bereiken. Wij hebben langdurige relaties, zoals bijvoorbeeld ook met ons merk Randstad en Publicis. Dan vind ik een vergelijking met Tinder-dating erg goedkoop. Ik wilde er toen eigenlijk op reageren, maar dacht: ik laat het even gaan.’

De kritiek uit de branche straalt volgens haar krampachtigheid uit. ‘Als je dan de Vea-leden spreekt die bij ons langs zij geweest, dan hoor je die kritiek helemaal niet. Waarom onze werkwijze wrevel wekt, begrijp ik echt niet. Get real, welkom in 2016!’

Op scherp zetten
Roorda Reclamebureau gaat per direct aan de slag voor Tempo-Team. Bos: ‘Gedurende dit jaar zullen allerlei zaken te zien zijn. We kijken naar onze winkels, er komt een nieuwe campagne en online strategie. We reviewen dus echt samen met Roorda onze marketingcommunicatiestrategie. We hebben echt een bureau gekozen dat onze ideeën kan vertalen naar communicatie. Die kritische houding van Roorda vind ik mooi. Ik zoek mensen en bureaus om mij heen die onze ideeën en plannen beter maken, die kritische vragen stellen en ons op scherp zetten. Daarmee komen we het verst.’ 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie