Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus stellen gelukkig de klanten weer centraal en niet hun creatieven

Hopelijk net op tijd, de adverteerders zijn al op zoek naar hun gele hesjes.
Miniatuurvoorbeeld
© Adformatie
Miniatuurvoorbeeld
© Adformatie

Afgelopen maand was advertising-tycoon Martin Sorrell de hoofdgast op het Grote Marketing Congres. Hij wordt vaak verguisd als old school-reclameman met een gebrek aan een inspirerende visie op de toekomst.

related partner content for mobile comes here

Misschien komt het door zijn nieuwe bromance met de Dutch boys van MediaMonks maar deze keer werd er vanuit het publiek vooral instemmend gereageerd op zijn observaties op de helaas moeilijke situatie van veel creatieve bureaus vandaag de dag. Het feit dat er in de zaal vooral adverteerders zaten zou genoeg moeten zeggen. In het kort kwam het hierop neer:

  1. Creativiteit is veel te belangrijk om aan creatieven over te laten. Creatieven zijn vakmensen die heel goed zijn in een ambacht, maar vaak niet in staat zijn om over hun eigen schuttinkje heen te kijken.
  2. Er is meer behoefte aan creativiteit dan ooit, maar misschien niet aan reclamecreativiteit.
  3. Bureaus moeten weer veel breder gaan denken. Creatieve oplossingen voor de merkuitdagingen van ondernemer. Digitale bureaus en consultants zijn daar beter in geworden dan de klassieke bureaus. Domweg omdat ze beter luisteren naar de wensen van hun klanten.

Groot denken, klein worden

Want veel reclamebureaus hebben, geïnspireerd door Obama en een generatie geëngageerde creatieven en strategen, de laatste jaren vooral oog gehad voor de grote wereldproblemen, en te weinig voor de noden van hun opdrachtgevers. Klein geworden door groot te denken dus.

Dat de boodschap van Sorrell duidelijk is overgekomen bewijst het fusienieuws van deze weken. Het oudste bureau ter wereld JWT fuseert samen met Wunderman tot een creatief data- en technologiebureau. En onder het motto ‘met alleen creatie red je het niet meer’ gaan Databay, DDB en Etcetera samen verder.

Achterbak

In het nieuwe jaar kunnen we meer fusienieuws verwachten. Het is een positieve ontwikkeling dat bureaus weer naar de wensen van hun klanten gaan luisteren in plaats van naar die van hun creatieven. Hopelijk nog net op tijd, want veel adverteerders staan op het punt hun gele hesje uit de achterbak van hun Tesla te halen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Sikko Gerkema

Het kan aan mij liggen, maar als ik naar het niveau van het creatieve werk van de laatste jaren kijk, heb ik bepaald niet het idee dat creatieven centraal zijn gesteld,

Edward Bardoul

Dit artikel is geschreven door een ex-accountman.

Wim Tjaberinga

'Klant Centraal', klink heel vreemd uit de mond van een reclamebureau. Al die bureaus hebben dat adagium toch al decennia gedeeld met hun opdrachtgevers? Of niet soms? En ook de klant centraal stellen klink leuk, maar het gaat vooral om zaken als luisteren naar de klant, begrijpen wat een klant wil en wat haar beweegt, klanten mee laten denken, co-creëren, uitdagen, etc. 'Klant centraal' stellen klinkt een beetje als: "Mooi, nu is het eruit en kunnen we gewoon op de bestaande voet verder.".

Ron Meijer

Niet creatieven hebben al sinds mensenheugenis problemen met het feit dat ze dat zelf niet zijn en proberen het neer te zetten als een kunstje of een ambacht. De werkelijkheid is dat goede creatieven vaak veel strategische begaafder zijn dan hun commerciële uitbaters, dat zijn vaak meer handelaren dan strategen. Wel is het zo het internet marketingstrategie vaak heeft teruggebracht tot digitale direct marketing (Meer response-meting dan merkstrategie). Ofwel, creativiteit is minder belangrijk geworden omdat het metier minder creatief is geworden.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in