Bureaus stellen gelukkig de klanten weer centraal en niet hun creatieven
Afgelopen maand was advertising-tycoon Martin Sorrell de hoofdgast op het Grote Marketing Congres. Hij wordt vaak verguisd als old school-reclameman met een gebrek aan een inspirerende visie op de toekomst.
Misschien komt het door zijn nieuwe bromance met de Dutch boys van MediaMonks maar deze keer werd er vanuit het publiek vooral instemmend gereageerd op zijn observaties op de helaas moeilijke situatie van veel creatieve bureaus vandaag de dag. Het feit dat er in de zaal vooral adverteerders zaten zou genoeg moeten zeggen. In het kort kwam het hierop neer:
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu- Creativiteit is veel te belangrijk om aan creatieven over te laten. Creatieven zijn vakmensen die heel goed zijn in een ambacht, maar vaak niet in staat zijn om over hun eigen schuttinkje heen te kijken.
- Er is meer behoefte aan creativiteit dan ooit, maar misschien niet aan reclamecreativiteit.
- Bureaus moeten weer veel breder gaan denken. Creatieve oplossingen voor de merkuitdagingen van ondernemer. Digitale bureaus en consultants zijn daar beter in geworden dan de klassieke bureaus. Domweg omdat ze beter luisteren naar de wensen van hun klanten.
Groot denken, klein worden
Want veel reclamebureaus hebben, geïnspireerd door Obama en een generatie geëngageerde creatieven en strategen, de laatste jaren vooral oog gehad voor de grote wereldproblemen, en te weinig voor de noden van hun opdrachtgevers. Klein geworden door groot te denken dus.
Dat de boodschap van Sorrell duidelijk is overgekomen bewijst het fusienieuws van deze weken. Het oudste bureau ter wereld JWT fuseert samen met Wunderman tot een creatief data- en technologiebureau. En onder het motto ‘met alleen creatie red je het niet meer’ gaan Databay, DDB en Etcetera samen verder.
Achterbak
In het nieuwe jaar kunnen we meer fusienieuws verwachten. Het is een positieve ontwikkeling dat bureaus weer naar de wensen van hun klanten gaan luisteren in plaats van naar die van hun creatieven. Hopelijk nog net op tijd, want veel adverteerders staan op het punt hun gele hesje uit de achterbak van hun Tesla te halen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHet kan aan mij liggen, maar als ik naar het niveau van het creatieve werk van de laatste jaren kijk, heb ik bepaald niet het idee dat creatieven centraal zijn gesteld,
Dit artikel is geschreven door een ex-accountman.
'Klant Centraal', klink heel vreemd uit de mond van een reclamebureau. Al die bureaus hebben dat adagium toch al decennia gedeeld met hun opdrachtgevers? Of niet soms? En ook de klant centraal stellen klink leuk, maar het gaat vooral om zaken als luisteren naar de klant, begrijpen wat een klant wil en wat haar beweegt, klanten mee laten denken, co-creëren, uitdagen, etc. 'Klant centraal' stellen klinkt een beetje als: "Mooi, nu is het eruit en kunnen we gewoon op de bestaande voet verder.".
Niet creatieven hebben al sinds mensenheugenis problemen met het feit dat ze dat zelf niet zijn en proberen het neer te zetten als een kunstje of een ambacht. De werkelijkheid is dat goede creatieven vaak veel strategische begaafder zijn dan hun commerciële uitbaters, dat zijn vaak meer handelaren dan strategen. Wel is het zo het internet marketingstrategie vaak heeft teruggebracht tot digitale direct marketing (Meer response-meting dan merkstrategie). Ofwel, creativiteit is minder belangrijk geworden omdat het metier minder creatief is geworden.