De leeuw is los: Supers kondigen oranjeacties aan voor EK

Traditiegetrouw komen winkels en bierbrouwers met speciale oranjeacties. Wie doet wat?

Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape.

De eerste grote supermarkten hebben hun oranjeacties rond het Europees kampioenschap voetbal, dat al over enkele weken begint, inmiddels aangekondigd. Zo laat Jumbo klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape en bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder anderen door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot. Plus heeft Wolter Kroes gestrikt en komt met zogenaamde Bricks, waarmee klanten hun eigen EK kunnen bouwen. 

Later deze week zal bierbrouwer Bavaria zijn actie bekend maken en Albert Heijn komt binnenkort ook met "iets leuks", al wil de grootgrutter nog niet zeggen wat precies.

Advertentie
advertisement

Getest

Jumbo was vorig jaar al met voorbereidingen begonnen van een oranjeactie, laat een woordvoerder weten aan ANP. Toen ging het EK vanwege corona niet door. De zegsman kan niet zeggen of de nieuwe actie van Jumbo dezelfde is als wat de super vorig jaar eigenlijk wilde doen. De commercial die Jumbo heeft laten maken, is volgens hem in ieder geval recent opgenomen.

In het filmpje met een act van Snollebollekes zijn veel dansende mensen te zien. Volgens Jumbo zijn ze allemaal vooraf getest op corona. Ook zou ervoor zijn gezorgd dat er niet te veel mensen tegelijk op de set waren. 'En we willen hiermee ook niet iedereen oproepen om massaal te gaan feesten. Daarom zeggen we aan het einde van het filmpje: juich verantwoord.'

Het is in Nederland al jaren een gebruik dat winkels en bierbrouwers met speciale oranjeacties komen. Bij het WK in Zuid-Afrika in 2010 zorgde een jurkje van Bavaria nog voor grote opschudding. Een groepje dames dat de jurk tijdens een wedstrijd droeg, moest het stadion verlaten vanwege de ongeoorloofde reclame-uitingen op het kledingstuk. Twee van hen werden zelfs opgepakt en moesten voor de Zuid-Afrikaanse rechter verschijnen. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Dit jaar hoeven mensen van Bavaria geen jurkje te verwachten. Maar er komt volgens een woordvoerster wel iets 'dat mensen kunnen aantrekken'. Bavaria liep vorig jaar al met het idee rond, zegt ze. Maar de echte uitvoering gebeurde pas dit jaar. De zegsvrouw geeft aan dat de brouwer ook nog even goed moest nadenken of het plan van vorig jaar dit jaar nog wel gebruikt kon worden.

Branchegenoot Heineken kwam voor Koningsdag al met een Holland Heineken Hemd. Dat zou de hele 'oranjezomer' te gebruiken zijn, ook tijdens de Olympische Spelen die eraan komen.

Veel bedrijven spelen in op de grote oranje-evenementen van dit jaar. Webwinkel bol.com geeft bijvoorbeeld een beperkte groep loyale klanten de mogelijkheid om een speciaal oranje voetbalshirt aan te vragen. Maar volgens een woordvoerster van bol.com betreft dat geen grote actie waar iedereen aan mee kan doen. Later komt bol.com nog wel met een op het EK gerichte reclamecampagne voor het grote publiek.

(ANP/Adformatie)

Lees ook:

Plus en Wolter Kroes komen met 'Bricks' - om je eigen voetbalveld mee te bouwen
Jumbo zingt superfans toe samen met Snollebollekes en juichcape
Hornbach wil héél Nederland de komende twee maanden oranje maken
Lidl strikt Rafael van der Vaart voor EK-campagne
Aldi richt zich met nieuwe campagne op het prijsbewuste Oranjelegioen

Volg alles over de Oranje-zomer via ons dossier.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie