Premium

Joost van der Veer (Winkelstraat.nl): ‘NFT’s zijn hot, zeker onder millennials en Gen-Z’

Een interview met de ceo van Winkelstraat.nl over een ludieke NFT-actie in samenwerking met Gab Bois, die eerder voor Balenciaga werkte.

Afbeelding via Winkelstraat.nl

Steeds meer bedrijven experimenteren met NFT’s, digitale kunst die betaald wordt via cryptovaluta. Het Nederlandse Winkelstraat.nl sloeg de handen ineen met een Canadese kunstenares voor een NFT met bijbehorend T-shirt dat tot leven komt als het logo gescand wordt door een Instagram-filter. ‘Dit is zeker niet een eenmalig iets’, verklaart Winkelstraat.nl-ceo en medeoprichter Joost van der Veer de ludieke actie.

Kledingmerken zetten in op NTF's

Winkelstraat.nl, een online platform voor luxere kledingmerken, richt zich vooral op jongeren. Die ‘Gen Z’ draagt streetwear en volgt fashion en gaming op de voet, zegt Van der Veer. Maar ook cryptovaluta en de metaverse; de ‘volgende generatie, interactiever internet’ waar techbedrijven volop aan werken. De NFT – non-fungible token – is één van de trends die bij de metaverse hoort.

Wie via cryptovaluta als Bitcoin of Ethereum het hoogste bod doet op een NFT, krijgt het digitale eigenaarschap van een kunstwerk. De kunst kan alleen digitaal zijn, maar ook samenhangen met een fysiek product. Onder meer Adidas en Nike hangen NFT’s op aan hun nieuwste limited edition kleding.

Instagram-filter

En ook Winkelstraat.nl doet dat, door één NFT te veilen via het bekende platform OpenSea. Het hoogste bod is op moment van schrijven 0,1 Ethereum, dat een waarde van zo’n 330 euro vertegenwoordigt. De koper krijgt naast het exclusieve digitale eigenaarschap ook een fysiek T-shirt, dat te scannen is via een Instagram-filter. Deze filter gebruikt Augmented Reality (AR) om de T-shirt-opdruk tot leven te brengen op het smartphonescherm. Winkelstraat.nl lanceert ook duizend T-shirts zonder NFT, die wel te scannen zijn via de AR-filter. ‘Deze limited edition is bijna uitverkocht’, zegt Van der Veer.

Drie maanden

Het hele project is in zo’n drie maanden bedacht en uitgevoerd, vervolgt hij. Winkelstraat.nl ging zitten met zijn bureau, kwam op het idee voor een NFT en benaderde Gab Bois, een 24-jarige kunstenares uit Canada. Zij werkte eerder onder andere voor Balenciaga, Marc Jacobs en Nike en heeft de NFT voor Winkelstraat.nl ontworpen. Van der Veer spreekt van een ‘super goede match’, ook omdat Bois in de doelgroep valt die Winkelstraat.nl wil bereiken. ‘Bois kreeg van ons artistieke vrijheid om haar kunstwerk te maken, want die vrijheid vinden wij erg belangrijk.’

Geen eenmalige actie

De AR-filter is ontwikkeld door Isabelle Udo, een Nederlandse kunstenares en oprichter van AR-studio VideOrbit Studio. Winkelstraat.nl regelde de productie van de 1001 fysieke T-shirts. Die gaan – nu de pre-orders bijna uitverkocht zijn en de NFT-veiling afloopt -  binnenkort op de bus. Winkelstraat.nl jaagt zijn eerste NFT-actie aan via zijn eigen platformen, vooral sociale media. Het bureau We Are Pi werkte mee aan de actie. 

Van der Veer is ook trots op de wereldwijde media-aandacht, onder andere van het gerenommeerde Adage. ‘Dit is zeker niet een eenmalig iets’, zegt de directeur van Winkelstraat.nl. ‘NFT’s zijn hot, zeker onder millennials en Gen-Z.’ Kunnen we in de toekomst meer NFT-acties van het Nederlandse kledingplatform verwachten? ‘Die kans is er zeker.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie