Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond waarschuwt voor schimmige claimwebsite die een telemarketeer op je afstuurt

Energieclaim.info belooft consumenten tot 10 duizend euro als zij een variabel energiecontract hadden, maar lijkt alleen te spammen.
telemarketeer
© Afbeelding: Shutterstock

De Consumentenbond waarschuwt mensen voor claimwebsite Energieclaim.info. Het bedrijf achter de website maakt volgens de bond misbruik van persoonlijke gegevens die het van mensen krijgt door zich voor te doen als claimorganisatie. Maar het zou alleen persoonlijke gegevens van consumenten verzamelen om die te delen met commerciële partijen.

Telemarketeer

Via de website kunnen consumenten die een variabel energiecontract hadden, zich aanmelden voor een massaclaim tegen energiebedrijven vanwege het tussentijds verhogen van de tarieven. Mensen kunnen tot 10.000 euro terugkrijgen volgens de site. Maar Energieclaim.info verwijst mensen die zich aanmelden slechts door naar echte claimorganisaties en deelt hun persoonsgegevens met telemarketeers. Die proberen consumenten energiecontracten te verkopen, aldus de Consumentenbond. Daarmee maakt de website volgens de bond misbruik van echte energieclaims.

De Consumentenbond zegt een melding te hebben gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). 'Energieclaim doet helemaal niets voor consumenten, maar verdient geld met claims die door anderen zijn gestart, zoals die van de Consumentenbond', zegt directeur Sandra Molenaar. De bond opende eerder samen met de organisatie ConsumentenClaim een meldpunt voor mensen met een variabel energiecontract, omdat ze waarschijnlijk jarenlang te veel hebben betaald.

Het in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf achter Energieclaim.info heeft nog niet gereageerd op vragen van het ANP.

Iedereen krijgt een belletje

Energieclaim.info verstopt in de privacyvoorwaarden en de veelgestelde vragen dat het persoonlijke gegevens verzamelt, zegt de bond. Onder het aanmeldingsformulier kunnen mensen een tekst aanvinken waarin staat dat ze akkoord gaan met het krijgen van een telefonisch aanbod van de site voor energie. Maar ook consumenten die dit niet aanvinken, worden gebeld. 'Het is allemaal heel schimmig en tegen de regels', aldus Molenaar.

Verder gaat de claimsite volgens de Consumentenbond de fout in door geen contactgegevens en KVK-nummer te vermelden en door neprecensies te tonen.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in