Overslaan en naar de inhoud gaan

67 procent Nederlanders wil zichtbare en uitgesproken ceo’s, maar die spelen liever op zeker

Onderzoek naar wat Nederlanders van leiders verwachten toont vooral verdeeldheid. Van de ceo wordt een spagaat verwacht.
Frank Peters: 'Het speelveld voor leiders is buitengewoon complex’
Frank Peters: 'Het speelveld voor leiders is buitengewoon complex’

Het collectief van bestuursadviseur Duivelse Dilemma’s heeft samen Motivaction onderzocht welke kwaliteiten Nederlanders verwachten van leiders. Er waren 1015 respondenten die een keur aan vragen en dilemma’s over leiderschap beantwoordden.

Oprechtheid wordt gezien als de belangrijkste eigenschap van een goede leider, een karakteristiek die we waarschijnlijk ook op één zetten als het om onze buurman, de wijkagent of een zorgverlener gaat. Op afstand volgen daadkracht - al meer specifiek voor leiders - en empathie.

Grafiek eigenschappen

Daarnaast wekt het meest vertrouwen als een ceo open is over twijfels, maar mét koersvastheid (38%) en als leiders morele waarden zichtbaar vooropstellen (22%)

Dilemma’s

Interessant zijn de zogeheten dilemmavragen, waarbij de respondenten moesten kiezen tussen twee karakteristieken. Bij een aantal keuzes was de zaak in balans. Nagenoeg gelijk scoorde de voorkeur voor een altijd zekere leider (49%) tegenover de openlijk twijfelende leider (51%).

Duidelijker was de keuze voor een de leider die flexibel is (75%) versus iemand die vasthoudt aan vaste principes (25%). Ook zien Nederlanders liever iemand die teamgevoel centraal stelt (68%) dan een leider met een resultaatgerichte aanpak.

Voor communicatieprofessionals is de keuze tussen de voorgrond of achtergrond interessant. Twee derde van de Nederlanders heeft liever een leider die zichtbaar en uitgesproken is (67%) dan eentje die zich bescheiden opstelt en buiten de spotlights blijft.

Publieke debat

Dat brengt de vraag naar boven waarover leiders zich dan zichtbaar moeten uitspreken. Zijn publieke kwesties een gebied waar de ceo kleur moet bekennen?

Daar is het meest gegeven antwoord nee. Een derde (34%) ziet leiders van grote organisaties liever helemaal niet het publieke debat opzoeken, maar zich vooral moeten richten op hun eigen organisatie.

28% van de Nederlanders waardeert het wel leiders die zich uitspreken over maatschappelijke kwesties zoals inclusiviteit. Een kleine groep vindt dat de ceo publiek stelling moet innemen bij politieke thema’s als handelstarieven (13%), of bij geopolitieke vraagstukken, zoals Gaza of Oekraïne (12%).

maatschappelijk uitspreken

Een koude douche voor de leiders die wel hun nek uitsteken: uit het onderzoek blijkt dat leiderschap voor veel Nederlanders geen doorslaggevende factor is in hun beoordeling van een organisatie. Zestig procent beoordeelt organisaties vooral op producten en diensten. Slechts 13% let op inspirerend leiderschap en 9% op ‘sterk’ leiderschap.

Nooit goed

Frank Peters, partner bij Duivelse Dilemma’s, vindt dat leiders in een spagaat zitten. Ze krijgen te maken met zoveel uiteenlopende verwachtingen dat het vrijwel onmogelijk is om het goed te doen voor iedereen.

Peters: ‘Wat dus bij de ene groep vertrouwen wekt, kan bij een andere groep juist weerstand oproepen. Dat maakt het speelveld voor leiders buitengewoon complex.’

Het verklaart volgens hem ook waarom veel leiders zich nauwelijks uitspreken en er maar zo weinig ceo’s participeren in het publieke debat. Het risico op reputatieschade, ook voor hen persoonlijk, is groot.

Maar ook daar is er een dilemma, volgens Peters: ‘Tegelijkertijd is zwijgen ook geen optie. Leiderschap anno nu draait om het managen van dilemma’s. Dilemmaleiderschap – het herkennen en benoemen van de spanningsvelden én het durven maken van keuzes – is in onze ogen de belangrijkste vaardigheid van deze tijd.’

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction. De doelgroep bestaat uit Nederlanders in de leeftijd van 18 t/m 80 jaar. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en leefstijl (Mentality). 1.015 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het veldwerk liep van 14 t/m 19 mei 2025. Motivaction is lid van het Data & Insights Network en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Sjef Wolters

Als ik politiek leider was omarmde ik dit onderzoek.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in