Overslaan en naar de inhoud gaan

Lidl moet concurrent 43 miljoen euro betalen na uitzenden honderden misleidende reclamespotjes

Franse rechter oordeelt hard over de werkwijze van Lidl.
Lidl
© Foto: aangeleverd

Supermarktketen Lidl moet de Franse concurrent Intermarché 43 miljoen euro betalen. Volgens een hof van beroep in Frankrijk heeft het Duitse bedrijf consumenten misleid met tv-reclames. Dat komt neer op oneerlijke concurrentie, aldus de rechter.

Kleine lettertjes

Intermarché had een klacht ingediend over de handelswijze van Lidl. Het hof in Parijs oordeelt nu dat de Duitse supermarktketen honderden misleidende reclamespotjes heeft uitgezonden tussen 2017 en 2023. Er werden producten in beeld gebracht terwijl consumenten moeilijk konden achterhalen dat er actievoorwaarden waren. Die stonden in kleine lettertjes in beeld of werden vermeld met korte voice-overs.

Oneerlijke concurrentie

De rechter stelt dat die vermeldingen 'waarschijnlijk onopgemerkt blijven voor de consument of op zijn minst verkeerd begrepen worden'. Volgens de rechter was er sprake van oneerlijke concurrentie, omdat Lidl wist dat de producten niet lang genoeg voor de geadverteerde prijs op voorraad waren in alle supermarkten.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in