Overslaan en naar de inhoud gaan

Topadviseurs gaan bestuurders bijstaan met kiezen tussen twee kwaden

Nieuw collectief Duivelse Dilemma’s bundelt expertises. ‘Een filosoof denkt anders dan een reputatiestrateeg.’
Frank Peters
Frank Peters
Frank Peters
Frank Peters

Een wereld in verandering is een wereld vol dilemma’s. Per definitie. Kies je voor menselijkheid of regels? Stakeholders of aandeelhouders? Privacy of werkbaarheid? SDG’s of verdienmodellen? Conformeren of opstaan? ‘Het aantal neemt toe’, zegt Frank Peters, een van de initiatiefnemers. ‘Vooral omdat de druk van buiten en binnen zo groot is en er steeds meer verwacht wordt van organisaties. Kortom, je moet voortdurend kiezen tussen twee kwaden en doet het nooit voor iedereen goed. Daarom worstelen organisaties ook steeds meer met de keuzes en lopen ze vast.’

Vechten of vluchten of niks doen

In andere woorden: bestuurders raken soms verstrikt in een freeze-, fight- of flightreactie. Toch schuilt in elk duivels dilemma juist ook een kans, volgens Peters. Door het ongemak niet uit de weg te gaan, maar het vanuit alle perspectieven te ontleden, ontstaat ruimte voor nieuwe, gedragen oplossingen.

Maar is het niet juist gewoon de taak van een adviseur of consultant om bestuurders te loodsen door de dilemma’s en keuzes? Peters: ‘Van een adviseur kun je niet verwachten dat hij vanuit alle perspectieven naar een dilemma kan kijken. Daarvoor heb je andere expertise, kennis en achtergrond nodig. Een filosoof denkt bijvoorbeeld anders dan een reputatiestrateeg.’

Het collectief Duivelse Dilemma’s gelooft dat een multidisciplinaire aanpak de sleutel is tot échte vooruitgang’, stelt Peters. ‘Door samen te kijken naar een vraagstuk kom je tot andere inzichten en kun je bestuurders helpen een doorbraak te realiseren.’

Experts

Duivelse Dilemma’s wordt als collectief gestart zonder vaste bedrijfsvorm of overhead. Naast Peters, die is gespecialiseerd in integer leiderschap, stakeholderengagement en crisisbeheersing, zijn er vijf experts aan verbonden: Remko van Broekhoven (omdenken, stoïcijns leven, morele keuzes maken), Frank Körver (reputatiemanagement, positionering, issuesmanagement), David Smith (collectieve energie, creatiekracht, uitdagen van conventies), Rachelle van der Linden (vergezichten, vernieuwing, businessmodellen) en Eric Heres (ontrafelen, hervertellen, positioneren).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in