
Internationaal technologie- en designbureau dotdotdash opent een Europese hub in Amsterdam, onder de vlag van Omnicom. Het bureau is bekend van werk voor Sony Honda Mobility, UBS, Wajer en een groeiend portfolio van start-ups. De dagelijkse leiding in Amsterdam is in handen van Chris Henderson (onder andere ex-AKQA) en Daniel Sytsma (onder meer ex-dentsu creative en Code D'Azur). Een interview. ‘We combineren strategisch inzicht en designkwaliteit op topniveau.’
________________________________________________________________________________
Jullie hebben jarenlange ervaring in de bureauwereld en constateerden beiden hoe technologie het bureaulandschap fundamenteel heeft veranderd en de moeite die de gevestigde bureaus hebben om mee te bewegen. Strategie, technologie en design moeten integraal samenwerken om verder te komen. Kunnen jullie deze visie toelichten?
Vacatures
Projectmanager Marketing (32-36 uur)
Save the ChildrenEnterprise Advertising Sales Manager
TaboolaStagiair communicatie en marketing
Ster'Bureaus noemen zich graag businesspartner, maar spreken zelden echt de taal van het bedrijfsleven. Ze blijven hangen in hun rol als communicatiepartner en worden afgerekend op KPI’s als awareness, consideration en soms conversie.
'Wij geloven dat je pas echte impact maakt met een geïntegreerde aanpak van strategie, technologie en design. Dat betekent ook dat je op andere KPI’s moet durven sturen, zoals customer lifetime value, klanttevredenheid en engagement. Om daar een verschil te maken, moet je het businessmodel van een klant doorgronden, snappen hoe technologie waarde creëert, en precies weten waar in de customer journey je moet ingrijpen.
'Tegelijkertijd blijven we heilig geloven in de kracht van merken. In een wereld waarin keuzes steeds vaker gemaakt worden door platformen als Google, Amazon, en straks ook AI-modellen, wordt merkvoorkeur belangrijker dan ooit. Sterke merken zijn in staat om visie en technologie in te zetten om merkvoorkeur op te bouwen binnen het volledige digitale ecosysteem.'
Hoe is het om als aanvankelijke concurrenten samen in een bureau te stappen?
'Verfrissend, omdat we een gedeelde visie hebben én elkaar qua skillset perfect aanvullen. Chris brengt diepe kennis van productstrategie, innovatie en technologie. Daniël focust op design craft en merk creativiteit. Samen slaan we de brug tussen de wereld van de cmo en de cto, een combinatie die essentieel is voor het bouwen van moderne merken.
'Het grappige aan ons verhaal is dat we elkaar al kenden uit het "wereldje", we kwamen elkaar regelmatig tegen bij pitches en volgden elkaars werk, maar wat we niet wisten is dat we in dezelfde straat woonden. Daarna liepen we steeds vaker de deur bij elkaar plat en spraken we uren over het vak, over waar het heen gaat, met dotdotdash Europa als resultaat.'
Hoe zijn jullie uiteindelijk tot het besluit gekomen om in dotdotdash Europa te stappen?
'Omnicom signaleerde een duidelijke klantbehoefte op het gebied van experience design en technologie. Waar de meeste holdings in zo’n geval kiezen voor een M&A traject, met alle integratie-uitdagingen van dien, kregen wij de vraag of we een nieuw bureaumodel konden ontwikkelen dat vanaf de basis rondom deze disciplines is gebouwd.
'Toen we ons plan presenteerden aan het global innovatieteam van Omnicom, zagen zij meteen de potentie. Zij brachten ons in contact met dotdotdash in de VS, een bureau dat al bestond en heel goed aansloot bij onze visie. Hoewel er duidelijke overeenkomsten waren, brachten wij ook aanvullende perspectieven in, waarmee we de gezamenlijke propositie verder konden verbreden en versterken.
'Vanaf het eerste moment was er een sterke klik, inhoudelijk én cultureel. We wisten direct: dit zijn onze mensen. Het besluit om dotdotdash Europa op te richten was daardoor snel genomen. In de maanden die volgden werkten we intensief samen aan het aanscherpen van de positionering, het uitbreiden van de propositie, en het ontwikkelen van een nieuw merk en platform www.dotdotdash.io.'
Wat is de aanpak binnen dotdotdash? Wat is de USP van het bureau?
'De snelheid waarmee we complexe vraagstukken oplossen. Dit doen we via drie gerichte acceleratorprogramma's: experience, business & brand. De programma’s zijn intensieve trajecten waarin kleine senior teams, ondersteund met AI tooling, in zes tot twaalf weken van probleem naar impact werken. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een nieuw product, venture, website of digitale merkidentiteit.
'Het resultaat is altijd een combinatie van high-end design, slimme technologie en een heldere businesscase.'
dotdotdash behoort tot het Omnicom-netwerk. Hoe werkt het bureau samen met de andere labels binnen de groep?
'Naast onze eigen klanten, werken we ook regelmatig samen met TBWA en 180. Soms sluiten we aan bij bestaande geïntegreerde projecten en soms worden we naar voren geschoven als specialist.'
Omnicom heeft ook veel 'gevestigde' bureaus. Hebben jullie binnen het netwerk ook de vrijheid en missie om jullie visie rond design/tech/strategie te presenteren?
'We zouden hier niet zijn als we die vrijheid niet kregen. Het is juist onze opdracht om een model te ontwikkelen dat niet beperkt is door het verleden. We nemen deels mee wat we geleerd hebben bij eerdere bureaus maar zien dit ook juist als een kans om een model te ontwikkelen dat een antwoord is op de huidige markt en technologische ontwikkelingen.
'Maar we hoeven niet helemaal vanuit het niets te beginnen. Door samen te werken met dotdotdash in de VS en andere teams binnen Omnicom kunnen we veel sneller impactvol werk maken.
'Een merk bouwen in een digitaal ecosysteem is een stuk complexer geworden, maar als je dit vanaf het fundament goed inricht, kan je een stuk persoonlijker, relevanter én onderscheidender zijn.'
Daniel je zegt in het persbericht: 'Merken hebben geen behoefte aan nóg een los campagne-idee.' Kun je dat toelichten?
'Merken hebben daar geen behoefte meer aan omdat ze op zoek zijn naar nieuwe manieren om te groeien en de traditionele methodes en kanalen dat niet meer mogelijk maken. Een merk bouwen in een digitaal ecosysteem is een stuk complexer geworden, maar als je dit vanaf het fundament goed inricht, kan je een stuk persoonlijker, relevanter én onderscheidender zijn.
'Dat vraagt om systemen die op lange termijn waarde blijven leveren en wij bouwen daar de tools, ervaringen en producten voor. Dit betekent overigens niet dat er geen behoefte is aan ideeën en craft, dat zal altijd blijven. De vraag is hoe je dat doet op een manier dat je de impact kan schalen.'
dotdotdash is al actief met verschillende projecten. Kunnen jullie meer vertellen over die projecten?
'Klopt, in de afgelopen maanden hebben we achter de schermen onder andere een volledig nieuwe brand experience ontwikkeld voor Wajer Yachts. Dat begon met een nieuw merksysteem dat het merk toekomstbestendig maakt voor de komende tien jaar. Dat was de basis voor een nieuwe website en een nieuwe invulling van alle digitale touchpoints. De impact is nu al zichtbaar: sinds lancering zagen we een stijging van 54 procent in digitale interactie.
'Daarnaast hebben we een virtuele productie pipeline ingericht. Op basis van 3D CAD-modellen ontwikkelen we interactieve animaties die de innovaties van Wajer tot leven brengen. Op basis van die 3D modellen hebben we de een lancering met exclusieve previews van de nieuwe Wajer 55 kunnen ontwikkelen, nog voordat de boot daadwerkelijk in het water lag.'

'Een ander project is het navigatieplatform Magic Lane dat wij hebben geholpen met een versnelde herpositionering en digitale productontwikkeling. In nauwe samenwerking met de CEO en CTO hebben we gewerkt aan de basis van een nieuwe fase van groei.'
Chris Henderson werkte jarenlang als managing director bij AKQA in Amsterdam en leidde teams voor klanten als Samsung en Nike. Sytsma gaf als global design executive leiding aan de wereldwijde designteams binnen dentsu creative en Hypersolid. dotdotdash heeft vestigingen in Amsterdam, Los Angeles en New York en is onderdeel van de Omnicom Advertising Group.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu