Overslaan en naar de inhoud gaan

Forse kritiek op Cannes-winnaar GUT Amsterdam vanwege Hertog Jan-case

Het bureau heeft de case ingezonden en won goud, maar de vraag is of dat wel terecht is.
hertog jan
De Hertog Jan-case in kwestie.
hertog jan
De Hertog Jan-case in kwestie.

GUT Amsterdam is in Cannes met goud bekroond voor de 'Don't drink Hertog Jan'-case, maar het is de vraag of dit bureau zich wel de rechtmatige winnaar van de prijs mag noemen. Wat is er aan de hand? Het in 2023 opgerichte GUT Amsterdam, onderdeel van het wereldwijde GUT-netwerk, heeft inderdaad de casevideo 'Don't drink Hertog Jan' bij de Cannes-jury (categorie: Creative Effectiveness) ingestuurd, maar de daadwerkelijke campagne-uitingen in de video zijn door andere bureaus gemaakt.

Dentsu Creative en The Valley staan slechts als additional agencies vermeld, terwijl deze bureaus verantwoordelijk zijn voor de werkelijke inhoud van de casevideo. Toch krijgt GUT Amsterdam de prijs als entrant agency en idea creation toebedeeld. Sailliant detail is dat Andrea Diquez, global ceo van GUT, juryvoorzitter is van de categorie Creative Effectiveness. 

Jeroen van Eck, oud-bureaudirecteur van Joe Public en tegenwoordig merkadviseur, bracht de zaak donderdag via LinkedIn aan het licht (de casevideo is ook in die post te zien).

In de ingezonden casefilm zien we reclame-uitingen van Hertog Jan door de jaren heen, zoals de vatgerijpte Grand Prestige (die je niet moet drinken, maar laten liggen) en de Digitale Rijpingskelder om de biervoorraad mee bij te houden. De campagne rond de Grand Prestige is in 2017 bedacht en ontwikkeld door The Valley, al jaren de lead agency van Hertog Jan. De Digitale Rijpingskelder (2019) komt uit de koker van bureau Isobar (tegenwoordig Dentsu Creative). The Valley werd in Nederland nog in 2023 bekroond met een gouden Effie voor het jarenlange campagnewerk voor Hertog Jan, dat onderdeel is van moederbedrijf AB InBev.

Onstuitbare opmars

Jeroen van Eck: 'Hertog Jan is al ruim vijftien jaar met een onstuitbare opmars bezig in Nederland. Ik kan het weten, want ik zat in de jury (2016) die de eerste gouden Effie uitreikte aan het merk voor de 'buitenaardse marktaandeelgroei' die het had bereikt. In 2023 werd een tweede gouden Effie uitgereikt, toen Hertog Jan concurrent Heineken had ingehaald en dus het nummer één biermerk van Nederland was geworden. Bij beide Effies was The Valley het hoofdbureau en was de naam GUT Amsterdam nergens te vinden.'

Volgens Van Eck wordt er een loopje met de waarheid genomen. 'Hertog Jan heeft nooit campagne gevoerd met de boodschap 'Drink geen Hertog Jan'. Grand Prestige is een nicheproduct voor fanatieke bierdrinkers; geen enkele kenner van de biermarkt zou dit product of de digitale activatie van de rijpingskelder aanwijzen als de hoofdoorzaak van de marktleiderswisseling. GUT Amsterdam heeft niets te maken met Grand Prestige, de Digitale Rijpingskelder of een campagne die mensen op zou roepen om geen Hertog Jan te drinken.'

'Ons is niets gevraagd'

Diverse vakgenoten reageren onthutst onder de post. Eén daarvan is Sven Vening, ceo van Dentsu Creative: 'Wij hebben er als bureau een gek gevoel bij. Enerzijds omdat we, zonder dat ons iets is gevraagd, meegenomen zijn in de credits voor deze inzending. Anderzijds omdat we er wel trots op zijn dat de Digitale Rijpingskelder inderdaad een Isobar-case uit 2019 is, voortgekomen uit een mooie samenwerking met The Valley.'

En Sytse Kooistra van bureau Kaliber: 'Als medebedenker van zowel de merkstrategie ‘Uit liefde voor bier’ bij The Valley én van de Digitale Rijpingskelder bij Isobar, keek ik vorig jaar bij de twee zilveren Leeuwen en twee Eurobests al met veel verbazing (understatement) naar deze case en de inzender. En al helemaal toen ze met goud stonden te pronken dit jaar.'

Matteo Gallinelli, tot vorig jaar creative director bij GUT, heeft zelfs Cannes Lions gevraagd zijn naam bij de credits te verwijderen. 'I’m glad I asked for myself to be removed from the credits of this scam-project before it was submitted to awardshows for two consecutive years.'

'We zijn ermee bezig'

Het heeft er alle schijn van dat de casevideo door AB InBev en GUT Amsterdam is ingezonden buiten het medeweten van The Valley en daarnaast Dentsu Creative (zoals ceo Sven Vening al aangeeft) om. Adformatie is in afwachting van een reactie van GUT Amsterdam, AB InBev en de Cannes Lions-jury.

Philip Kok van The Valley onthoudt zich van inhoudelijk commentaar. 'Ik ga hier nog niet op reageren. We zijn ermee bezig. Ik zou eerder op zoek gaan bij GUT, Cannes en AB InBev', zegt hij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in