Overslaan en naar de inhoud gaan

Oud-medewerker reageert op GUT-zaak, The Valley 'in gesprek' met Hertog Jan

Ook zou er een grafiek uit een eerdere casefilm onjuist hergebruikt zijn.
gut
De bekritiseerde casefilm in kwestie.
gut
De bekritiseerde casefilm in kwestie.

Het stof is bepaald niet neergedaald rondom de GUT Amsterdam-kwestie. Het reclamebureau dat wordt verdacht van het sjoemelen met credits bij de met een gouden Leeuw bekroonde Hertog Jan-case in Cannes, gaf een dag na de ontstane ophef een zeer summier statement af. Hierin wordt geen verklaring gegeven, maar bedankt het bureau 'alle partners voor het succes'.

Het gevolg is dat de zaak alleen nog maar meer vragen oproept in het vak, zelfs ver buiten de landsgrenzen.

Oud-medewerker bevestigt

Zo heeft een oud-medewerker gesproken met het Amerikaanse vakblad AdAge, die verklaart dat GUT Amsterdam de casefilm wel heeft gemaakt, maar niet verantwoordelijk is voor de reclame-uitingen die in de film worden vertoond - precies zoals door talloze vakgenoten wordt gesuggereerd. Het getoonde werk in de casefilm is namelijk afkomstig van Isobar (nu Dentsu Creative) en The Valley, al jaren het hoofdbureau van Hertog Jan. De zaak is pijnlijk, omdat GUT in de credits als idea creation (het bureau dat inzendt) wordt opgevoerd; en Dentsu Creative en The Valley als additional agencies.

De oud-medewerker zegt ook dat hij/zij had gevraagd om diens naam van de credits op de Cannes-inzending te laten verwijderen, omdat hij/zij het niet ethisch vindt om met de eer te strijken voor werk dat het bureau niet zelf heeft gemaakt.

The Valley in gesprek

The Valley-ceo Philip Kok, een van de gedupeerden in de zaak, gaf eerder aan 'ermee bezig' te zijn. Vandaag voegt hij toe 'in gesprek' te zijn met Hertog Jan en moederbedrijf AB InBev. 'Meer kan ik nu niet zeggen en daarna weet ik meer', zegt hij tegen Adformatie. Wij maken eruit op dat er mogelijk een nieuw statement wordt afgegeven van de adverteerder in kwestie. Dat zou ook niet onlogisch zijn, aangezien AB InBev zal hebben ingestemd met het insturen van de bekritiseerde casefilm. 

Dat Kok in een lastig parket zit, mag duidelijk zijn. Wij vermoeden dat hij niet gelukkig is met de gang van zaken; tegelijkertijd zal hij de samenwerking met Hertog Jan, waarmee zijn bureau veel successen behaalde, niet op het spel willen zetten. Dat uitgerekend Kok -die in het vak toch bekendstaat als iemand die graag zijn mening deelt- nu zo voorzichtig is met het geven van een reactie, versterkt het beeld van een uiterst gevoelige kwestie. 

Casefilm hergebruikt

Het AdAge-artikel laat verder zien dat de casefilm die GUT heeft ingezonden gedeeltelijk is hergebruikt van een film uit 2019 - vier jaar voordat het bureau überhaupt bestond. Toch staat GUT als het inzendende bureau op de creditlijst.

Merkstrateeg en oud-Effie-jurylid Jeroen van Eck, die de zaak donderdag aan het licht bracht, komt nu met een nieuwe LinkedIn-post, waarin hij refereert aan het AdAge-artikel en wederom in niet te misverstane taal zijn kijk op de zaak deelt.

adage
Beelden uit de Effie-case (2023) en Cannes Lions-case (2025) van Hertog Jan. (via AdAge)

Van Eck: 'In de inzending voor Cannes beweert GUT dat Hertog Jan Heineken in 2023 voorbijstreefde als marktleider in Nederland. De Nederlandse gouden Effie-case stelt echter duidelijk dat dit al in 2022 gebeurde. In de casefilm van GUT lijkt dezelfde grafiek bewust aangepast te zijn (zie afbeelding, red.). Waarom is dat ene jaar zo belangrijk? Omdat de machtswisseling op de biermarkt het centrale punt van de case is - en GUT Amsterdam bestond in 2022 nog helemaal niet.'

'Het zit me dwars'

Met zijn stevige stellingname kan oud-bureaudirecteur Van Eck op veel bijval van vakgenoten rekenen, maar waarom houdt het hem zo bezig? 'Daar heb ik ook over nagedacht, wat me nou bezielt', zegt hij tegen Adformatie. 'Maar ik weet het wel. Een jaar of tien geleden stonden we met Joe Public viermaal op de shortlist in Cannes met 'de Valentijnskus' van PostNL. Een topidee en een groot succes in Nederland. Maar in Cannes wonnen we niets, onder meer omdat de casefilm niet van topklasse was. Ik denk dat het me nog steeds dwarszit: dat echt geslaagde ideeën het afleggen tegen verzinsels met betere casefilms.'

GUT blijft stil

Nog altijd blijft het stil op de burelen van GUT Amsterdam, dat vorig jaar nog bij onze redactie een interview-verzoek indiende over de 'remarkable growth' van zichzelf. Het bureau beroept zich desgevraagd op het eerdere statement, dat vrijdag in samenwerking met pr-bureau Hooton werd afgegeven. Ook Cannes Lions is onbereikbaar voor commentaar. De zaak is extra saillant, omdat Andrea Diquez, global ceo van GUT, juryvoorzitter is van de categorie Creative Effectiveness, waarin de gouden Leeuw werd vergeven. Maar ook zij neemt de telefoon niet op.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in