
Als het aan Dick van der Lecq (61) ligt, had zijn oudste zoon Daan (30) na het afronden van de Hotelschool 'eerst even een bodempje gelegd' bij Accenture of Unilever. Maar het liep anders. Als scholier en student had Daan al diverse baantjes en eigen ondernemingen, zoals chauffeurservice Soho Drivers en Bucqle, een tegenhanger van de traditionele broekriem.
De laatste jaren maakt hij als influencer Chef van der Lecq kookvideo's en krijgt hij wekelijks BN'ers over de vloer die samen met hem achter de pannen staan. En zoals dat bij influencers gaat, kloppen er regelmatig merken aan voor samenwerkingen - hoewel Daan daar voorzichtig mee omgaat.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
Ster'Ik wil ooit een eigen kook -of reisprogramma maken op televisie'
Daan van der Lecq
Merken, daarin is vader Dick gespecialiseerd. Na een langlopende carrière als onder meer bureaudirecteur (Etcetera, DDB Unlimited) is hij tegenwoordig actief als fotograaf en adviseur vanuit zijn eigen bedrijf BoardSupporter - waar overigens óók aldoor celebrities op de stoep staan. Wie de oud-reclameman volgt op LinkedIn zal het niet ontgaan zijn: hij wist onder meer Youp van 't Hek, Huub Stapel en Marijke Helwegen voor zijn lens te krijgen. Het adviesgedeelte is bedoeld voor adverteerders en bureaudirecties, maar ook zoon Daan wordt -al dan niet ongevraagd- regelmatig aan een consult onderworpen. En vice versa trouwens.
Kritisch op elkaar
Daan: 'We zijn vaak kritisch op elkaar, maar ik zie mijn vader echt als inspiratiebron. Hij leert mij om vanuit een meer creatief perspectief naar al mijn bezigheden te kijken.' Dick: 'Er werd in het verleden bij Daans ideeën weleens geroepen: daar zit jouw vader zeker achter. Maar hij bedenkt toch echt alles zelf.' Wel hielp Dick hem soms een handje, bijvoorbeeld door zijn medianetwerk in te zetten. 'Daan wilde dat zijn bedrijfje Soho Drivers bekender werd. Nou, dan zorgde ik er wel voor dat het te zien was op het belangrijkste billboard van Amsterdam.'
Daan: 'Ik weet nog dat hij 25 jaar bij Etcetera in dienst was, en dat werd groots gevierd.' Lacht: 'Toen dacht ik: oké, het is toch geen lulletje. Hij is wel somebody.' Dick: 'Het ironische is dat juist ik, nu ik geen fulltime bureaubaas meer ben, vaak wordt aangesproken: is die Chef van der Lecq soms jouw zoon?'
Ramadan-shoot
Daan op zijn beurt geeft zijn vader ook tips. 'Zijn foto's zijn écht goed, maar soms blijft het daarbij. Ik heb hem bijvoorbeeld geadviseerd om bewegend beeld toe te voegen, zo maak je het groter dan alleen die ene foto.' Maar zoonlief is ook kritisch. Zo had Dick het idee om Boer Ayoub samen met Daan een 'Ramadan-shoot' te laten doen. Dick: 'Ik zag een setting voor me waarin een moslim en niet-moslim tijdens de Ramadan vlak na zonsondergang samen eten.' Daan: 'Ik heb hem aangeraden om er nog eens goed over na te denken. Thema's als politiek en religie, daar moet je als fotograaf voorzichtig mee zijn. De shoot is er dan ook niet gekomen.’
'Vrienden van me gaan met pensioen, maar ik moet er niet aan denken'
Dick van der Lecq
Net zoals merken tegenwoordig een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich meedragen, heeft Daan als influencer met een groot bereik (zo’n 200.000 volgers op Instagram) dat ook, vindt Dick. Wat hem betreft zou zijn zoon best eens met een non-profit-merk mogen samenwerken. Maar ook daar heeft Daan zo z'n eigen ideeën over. 'Ik wil waken voor greenwashing en doe het liever op mijn eigen, natuurlijke manier. Bijvoorbeeld door restauranthouders van verschillende culturen en hoeken uit de samenleving een podium te geven.’
Dick, grijnst: 'Soms moet ik maar m'n verlies nemen. Daan is een stronteigenwijs mannetje - net als zijn vader trouwens.'
Nog altijd onrustig
Toekomstplannen zijn er -aan beiden kanten- ook. Daan: 'Ik wil uiteindelijk een eigen kook -of reisprogramma maken op televisie. Daarover ben ik zelfs al met diverse zenders in gesprek.' Dick wordt op zijn beurt 'nog altijd onrustig wakker'. 'Vrienden van me gaan met pensioen, maar ik moet er niet aan denken. Die fotoserie begint echt serieus te worden, nu is het zaak om het groter te maken. Ik zou bijvoorbeeld best een foto-column in een landelijke krant willen hebben. Zoals mijn 88-jarige vader -hij werkt nog steeds- zegt: een vliegende kraai vangt altijd wat. Dat ondernemende zit een beetje in de familie.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee