Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureau Woedend failliet: ‘Na 25 jaar moesten we het boek sluiten’

Door hoge coronaschulden en doorgeschoven opdrachten bleek het niet meer haalbaar, zegt partner Paul Woltering.
paul
Paul Woltering was sinds begin jaren '00 aan Woedend verbonden.

Het Amsterdamse reclamebureau Woedend -jarenlang een vaste speler in de Nederlandse creatieve industrie- is na 25 jaar failliet. Dat bevestigt partner Paul Woltering, die het faillissement zelf heeft aangevraagd. Woltering was sinds begin jaren 2000 aan het bureau verbonden. Door de combinatie van hoge coronaschulden en doorgeschoven opdrachten bleek het uiteindelijk niet meer haalbaar, zegt hij tegen Adformatie.

Woltering zegt dat Woedend al langere tijd onder financiële druk stond. ‘De aflossing van de coronaschuld was iedere maand een behoorlijk bedrag. Daarnaast werden meerdere opdrachten doorgeschoven naar 2026. Dat konden we met de partners financieel niet meer verantwoorden. In oktober hebben we, na 25 jaar, de moeilijke beslissing moeten nemen om het Woedend-boek te sluiten.’

Woedend was sinds 2000 actief en groeide uit tot een bureau dat digitale campagnes, merkconcepten en creatieve platformen ontwikkelde voor zowel consumenten- als corporate merken. Het bureau werkte de afgelopen jaren onder meer voor onder meer Asics, Smart Health Amsterdam, Kingspan en diverse overheidsinstanties.

Het faillissement is door de rechtbank Amsterdam uitgesproken; een curator handelt de afwikkeling af.

Klanten leven mee

Volgens Woltering wordt er zorgvuldig gekeken naar lopend werk: ‘We ronden nu de projecten voor onze klanten af. Het is hartverwarmend hoe zij meeleven. Er wordt met meerdere klanten gesproken over een nieuwe vorm van samenwerking, maar het is te vroeg om daar concreet iets over te zeggen.’

Hoeveel medewerkers het bureau op het moment van faillissement had, is nog niet officieel bevestigd, maar Woedend opereerde de laatste jaren met een compacte ploeg aangevuld met freelancers.

Hoogtepunten

Woltering kijkt met trots terug op wat het bureau in 25 jaar heeft neergezet. Hij noemt hoogtepunten zoals het winnen van het wereldwijde Asics-account, in een pitch in Tokio - tegen grootmacht Dentsu; een Zilveren Cyber Lion in Cannes voor het werk voor Asics; acht jaar samenwerking met Kia, waarin het merk groeide naar een 'toppositie' in de Nederlandse markt.

Toch zijn het vooral de mensen die hem bijblijven: ‘De kruisbestuiving, de energie, hoe Woedend zich steeds opnieuw wist uit te vinden - van digitaal bureau naar full-service partner. Daar ben ik het meest trots op.’

Open voor business

Woltering en mede-partner Rianne Zandstra oriënteren zich op een nieuwe stap: ‘Nu gaat het boek dicht, maar het verhaal niet. We staan open voor business. Over dat nieuwe boek vertel ik graag binnenkort meer.’

Het faillissement markeert opnieuw het einde van een bureau dat al decennia meedraaide, in een periode waarin de creatieve markt onder druk staat door stijgende kosten, verschuivende klantbudgetten en structurele gevolgen van de coronajaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in