NS International heeft samen met contentbureau Yune een opvallende online campagne gelanceerd: een remake van de Amsterdamse culthit Oud-Zuid. Het nummer, dat in 2008 viraal ging onder studenten en later uitgroeide tot lokale internetfolklore, is door hetzelfde viertal opnieuw ingezongen en verfilmd om station Amsterdam-Zuid onder de aandacht te brengen als nationale opstapplaats voor internationale treinreizen naar Brussel.
Volgens Yune was de link snel gelegd toen NS vroeg hoe je reizigers kunt laten ontdekken dat de snelste route naar Brussel via station Zuid loopt. De makers besloten de vier originele 'zangers' op te sporen en het nummer -inclusief tongue-in-cheek-humor- opnieuw tot leven te brengen.
Het enige verschil is dat de heren nu -ruim vijftien jaar later- geen shabby studenten meer zijn, maar succesvolle yuppen op de Amsterdamse Zuidas. Het onversneden kakkers-accent is daarbij intact gebleven.
Collectief geheugen
De online video leverde binnen enkele uren zo'n 30.000 likes en shares op. Het succes komt volgens Yune doordat het werk inspeelt op een ‘collectief geheugen’ en daarmee de nostalgie van een hele online generatie raakt.
Creatief lead Sabrina Beek noemt het verschil tussen ‘content en cultuur’: werk dat naadloos past in de internetcultuur en tegelijk een merkboodschap draagt. Ook benadrukt Yune de lef van NS International om een iconisch internetnummer commercieel in te zetten - iets wat alleen werkt ‘als timing, merk en cultural fit precies op hun plek vallen’.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu