Overslaan en naar de inhoud gaan

NS brengt culthit 'Oud-Zuid' terug om station Amsterdam-Zuid te promoten

Het nummer, dat in 2008 razend populair was onder studenten, is nu door bureau Yune in een nieuw jasje gestoken.
ns
De kakkers van Oud-Zuid op station Amsterdam-Zuid.

NS International heeft samen met contentbureau Yune een opvallende online campagne gelanceerd: een remake van de Amsterdamse culthit Oud-Zuid. Het nummer, dat in 2008 viraal ging onder studenten en later uitgroeide tot lokale internetfolklore, is door hetzelfde viertal opnieuw ingezongen en verfilmd om station Amsterdam-Zuid onder de aandacht te brengen als nationale opstapplaats voor internationale treinreizen naar Brussel.

Volgens Yune was de link snel gelegd toen NS vroeg hoe je reizigers kunt laten ontdekken dat de snelste route naar Brussel via station Zuid loopt. De makers besloten de vier originele 'zangers' op te sporen en het nummer -inclusief tongue-in-cheek-humor- opnieuw tot leven te brengen.

Het enige verschil is dat de heren nu -ruim vijftien jaar later- geen shabby studenten meer zijn, maar succesvolle yuppen op de Amsterdamse Zuidas. Het onversneden kakkers-accent is daarbij intact gebleven. 

Collectief geheugen

De online video leverde binnen enkele uren zo'n 30.000 likes en shares op. Het succes komt volgens Yune doordat het werk inspeelt op een ‘collectief geheugen’ en daarmee de nostalgie van een hele online generatie raakt.

Creatief lead Sabrina Beek noemt het verschil tussen ‘content en cultuur’: werk dat naadloos past in de internetcultuur en tegelijk een merkboodschap draagt. Ook benadrukt Yune de lef van NS International om een iconisch internetnummer commercieel in te zetten - iets wat alleen werkt ‘als timing, merk en cultural fit precies op hun plek vallen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in