Gardeners introduceert een zogeheten Impact Hub om organisaties te ondersteunen bij het formuleren en communiceren van hun 'maatschappelijke impact'. Volgens het bureau worstelen veel merken -zowel missiegedreven bedrijven als merken die die richting juist willen opzoeken- met de vraag hoe zij betekenisvol kunnen zijn in een tijd waarin consumenten balanceren tussen persoonlijke voordelen en maatschappelijke betrokkenheid.
De Impact Hub werkt met het door Gardeners ontwikkelde Impact on a Page-model. Dat moet merken helpen keuzes te maken: welk onderwerp pak je als merk op, hoe vertaal je dat naar concrete acties en hoe vertel je dat op een geloofwaardige manier aan je doelgroep? Het model brengt strategische keuzes terug tot één overzichtelijke pagina en wordt ontwikkeld in cocreatie met het merk, onderbouwd met doelgroeponderzoek en relevante trendinformatie.
Gardeners werkte de afgelopen jaren al aan 'impactvraagstukken' voor merken als Natuurhuisje, Gamma, Karwei en Fairtrade Originals. Zo hielp het bureau Natuurhuisje bij het kiezen van ‘lokale biodiversiteit’ als impactdomein, ontwikkelde het de strategie ‘Beter Klussen. Meer besparen. Ik kan het’ voor Gamma en begeleidde het chocolademerk Claro bij de keuze voor ‘regenerative agroforestry’. De voorbeelden laten zien hoe impactkeuzes doorwerken in tone of voice, design en merkcommunicatie.
Duidelijke keuzes
De Impact Hub wordt geleid door Pascal van Ham, partner en strategy & design director bij Gardeners. Van Ham brengt ervaring mee van de klantzijde, onder andere uit haar CMO-rol bij Tony’s Chocolonely. Managing director en oprichter Maira Evers ziet de Hub als een logische stap in de ontwikkeling van het bureau: 'We helpen steeds meer merken die hun impact serieus willen vormgeven. Dit vraagt om duidelijke keuzes én om communicatie die past bij de werkelijkheid van het merk.'
De Impact Hub is ingebed in het strategieteam van Gardeners, dat vervolgens samenwerkt met andere disciplines binnen het bureau, zoals design, communicatie, PR en thought leadership. Tijdens het Gardeners-event ‘Strategy for Good. Blueprint for Impact’ in de Amsterdamse Vondelkerk deelden onder meer Natuurhuisje, Gamma en Klabu hun impactdomeinen en strategische keuzes. Het event werd samen met ADCN georganiseerd.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu