Overslaan en naar de inhoud gaan

De Telegraaf positioneert zich als 'herkenbare stem' in outdoorcampagne: 'Zolang de feiten kloppen'

Het is een van de grotere campagnes die de krant de laatste jaren uitbracht. Een pitch, gewonnen door Natwerk, ging hieraan vooraf.
telegraaf
'In een tijd van polarisatie en versnippering willen we houvast bieden.'

In de nieuwe outdoorcampagne Direct. De Telegraaf staan 'de kernwaarden' van de krant centraal. De boodschap moet inspelen op de behoefte aan helderheid in een tijd van ruis en polarisatie, aldus het Mediahuis-nieuwsmerk.

De campagne komt uit de koker van reclamebureau Natwerk. Een pitch, waarover verder weinig bekend is, ging aan de opdracht vooraf. Of Natwerk in de toekomst vaker reclame voor De Telegraaf gaat maken, is niet duidelijk.

De campagne wordt uitgerold via wildplakposters, radio, outdoor, online kanalen, toiletreclame en print. Het is daarmee een van de meest crossmediale campagnes die de krant de afgelopen jaren heeft gevoerd.

Het grotere geheel

De campagne draait om de zelfbenoemd 'directe houding' van De Telegraaf, namelijk 'scherp, helder en betrokken'. 'Geen omwegen, geen wollige verhalen, maar zorgvuldig, goed onderbouwd en met oog voor het grotere geheel', aldus de krant.

Riske Betten, directeur B2C bij Mediahuis: 'In een tijd van meningeninflatie en versnippering willen we houvast bieden. Niet om tegenstellingen uit te vergroten, maar om het gesprek op gang te brengen. Wij zijn er voor iedereen die gewoon wil weten wat er aan de hand is, in de krant en online en altijd in duidelijke taal.'

Rechts signatuur

De Telegraaf staat sinds jaar en dag bekend vanwege zijn rechtse signatuur en -volgens critici- sensationele koppen, maar daar maakt de krant -dat nog altijd het meestgelezen dagblad van Nederland is- in zijn eigen persverklaring geen melding van. Het nieuwsmerk positioneert zich met de campagne naar eigen zeggen juist als 'een herkenbare stem in het maatschappelijke debat, die gehoord wordt te midden van het lawaai'. Hoofdredacteur Kamran Ullah: 'Met deze campagne zijn we helder over wie we zijn en hoe we werken: direct, toegankelijk en met open vizier.'

Ullah deelde de campagne dinsdag op zijn eigen LinkedIn-pagina. Het leverde hem zo'n 150 likes op, maar er waren ook kritische geluiden onder de post te lezen. Zo valt een zekere Joost de Bruin over de tagline 'Zolang de feiten kloppen'. 'Misschien eens gaan toepassen in de verslaggeving? En niet alleen wanneer het toevallig een keer zo uitkomt? Ook wanneer het betekent dat de Telegraaf de Amsterdamse burgemeester een compliment zou moeten geven?' Ullah op zijn beurt: 'Lees je de krant daadwerkelijk of roep je anderen na? Ik ben benieuwd.'

Natwerk

Het Amsterdamse reclamebureau Natwerk is verantwoordelijk voor 'het strategische uitgangspunt en concept' van de campagne. Jurgen Retra, head of strategy, zegt zich te herkennen in de koers van de krant. 'De Telegraaf durft zichzelf te laten zien - die directheid hebben we in de strategie gevangen. Het resultaat is herkenbaar, helder en onmiskenbaar De Telegraaf.'

De Telegraaf meldt tot slot dat het de campagne 'zelf heeft uitgewerkt en geproduceerd'. 'En wel volgens een beproefd model: eerst het merkverhaal en de herkenbaarheid, vervolgens verdieping met content en tot slot concrete activatie.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in