Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe beweging Veggies First moet Nederlander motiveren om meer groente te eten

Het initiatief richt zich als eerste op jongeren die wel gezonder willen eten, maar dat in de praktijk nog niet doen.
closed on monday veggies first
© Aangeleverd
closed on monday veggies first
© Aangeleverd

Veel mensen eten structureel te weinig groente, dus start er een wereldwijd initiatief om de groenteconsumptie aan te jagen. Deze beweging, genaamd Veggies First, is geïnitieerd door groenteveredelaar Rijk Zwaan en richt zich als eerste op jongeren die zeggen dat ze gezonder willen eten. Closed on Monday, recent uitgeroepen tot New Kid on the Block, werkte mee aan de strategie, naamontwikkeling, branding en campagnes.

Snack(tomaat)-craving

Heel wat jongeren voelen zich tegengehouden door gemak, prijs, beschikbaarheid en variatie rondom gezond eten. Het is daarom nodig om het beeld van groente te veranderen, zegt Veggies First-woordvoerder Annelies Blaauwkamer. 'Fastfood associeer je vaak met ‘zin in!’, maar achteraf voel je je sloom of schuldig. Bij groente is het precies andersom: vooraf geen zin, achteraf een goed gevoel. Dat contrast willen we omdraaien: groente moet óók een snack-craving oproepen'.

Samenwerkingen

Om het beeld van groente te verbeteren, wil Veggies First dat groente een prominentere plaats krijgt in het winkelschap, aantrekkelijker naar voren komt in maaltijden en een meer emotionele lading krijgt als lekkere en gezonde keuze. Om dat voor elkaar te krijgen gaat de beweging samenwerken met scholen, cateraars, retailers en voedselontwikkelaars. Pilots moeten groenteproducten zichtbaarder, aantrekkelijker en makkelijker beschikbaar maken voor jongeren én andere doelgroepen.

Lees ook: Gezonde snackmuur met 'leipe linzen en slimme slierten' krijgt vervolg op scholen in Zuid-Holland

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in