Overslaan en naar de inhoud gaan

Oma's Soep en honderd restaurants in actie tegen eenzaamheid

Fitzroy ontwikkelde de campagne ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’.
1 tafel voor 2

Op Nationale Opa en Oma Dag - 4 juni - zet Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op woensdag 4 juni met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf – het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis.

Een Tafel voor Twee tegen Eenzaamheid  

Oma’s Soep strijdt al jaren tegen eenzaamheid onder ouderen. De helft van de winst uit de verse soepen en maaltijden wordt ingezet voor activiteiten die jong en oud moeten verbinden. Bijvoorbeeld de wekelijkse kookdagen en Oma’s Soep festival.

Martijn Canters, oprichter Oma’s Soep: 'Met onze wekelijkse bezoeken en activiteiten geven we ouderen niet alleen wat om naar uit te kijken, maar versterken we ook hun mentale en fysieke gezondheid – en vooral: we brengen weer plezier in hun leven. Een etentje samen, een goed gesprek, écht contact. Het zijn eenvoudige momenten die helpen om die vicieuze cirkel van eenzaamheid te doorbreken.'

Bouwen aan de gezondheid van ouderen

Emiel Hoogendijk, epidemioloog gespecialiseerd in de kwetsbaarheid van ouderen van het Amsterdam UMC, deed onderzoek naar eenzaamheid: 'Voor niemand is eenzaamheid heilzaam, maar bij ouderen is het aantoonbaar slecht voor hun gezondheid.' Hij verwijst naar de term ‘frailty’, die de lichamelijke achteruitgang bij ouderen omschrijft die vaak gepaard gaat met sociale isolatie.

Hoogendijk stelt dat er wel degelijk iets te doen is tegen eenzaamheid: 'Er moet een structuur komen om ouderen in de gaten te houden en hen actief te verbinden.'

'Met "Een Tafel voor Twee" willen we laten zien dat een klein gebaar – een gedeelde maaltijd – een groot verschil kan maken', zegt Mischa Schreuder, creative Partner bij Fitzroy en verantwoordelijk  voor de campagne. 'Vorig jaar begonnen we met 25 restaurants, dit jaar doen er al meer dan honderd mee. Dat laat zien hoeveel mensen bereid zijn hun deur én hun hart open te stellen.'

Fitzroy maakte twee films die raken en aanzetten tot actie. 

Een overzicht van alle deelnemende restaurants waar je een tafeltje kunt reserveren vind je op eentafelvoortwee.nl.

Credits:
Cameraman: Woutair Koomen
Edit: Woutair Koomen
Regisseur: Mischa Schreuder
Music Agency: Sizzer
Composer: Tessa Rose Jackson
Music Supervisor: Nordin Cornelia
Music Producer: Mees van der Velde
Executive Music Supervisor: Sander van Maarschalkerweerd
Outdoor partij:  JCDecaux NL

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in