Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vuilnis-negatief straatfeest' moet zorgen voor schone stad

Het initiatief Amsterdam CleansDay ontstond na een virale LinkedIn-post van Victor Knaap.
knaap
Victor Knaap steekt de handen uit de mouwen.

Op vrijdag 19 september wil Amsterdam CleansDay met 30.000 bewoners, bedrijven en organisaties tegelijkertijd de hoofdstad opruimen. De initiatiefnemers -Victor Knaap (Monks), Charlie MacGregor (The Social Hub) en Daan van Apeldoorn (B Lab)- positioneren de dag nadrukkelijk niet alleen als schoonmaakactie, maar als 'campagne voor gedragsverandering'.

LinkedIn als startschot

Het idee ontstond na een LinkedIn-bericht van Knaap, die zijn ergernis rond het zwerfafval in zijn geboortestad bepaald niet onder stoelen of banken steekt. Binnen een paar dagen groeide het bericht uit tot een stadsbreed initiatief met zo'n 260 deelnemende partijen, waaronder merken als Tony’s Chocolonely, Fairphone en Zoku. Mediapartners als JCDecaux CS Digital Media moeten zorgen voor meer zichtbaarheid op straat en online.

De oprichters benadrukken dat CleansDay draait om communicatiekracht. Knaap: 'Het is schitterend om te zien dat de juiste boodschap op het juiste moment zoveel mensen in beweging krijgt. Al onze reclamemiddelen zijn herbruikbaar: de vuilniszakken waarin we het afval ophalen. We kunnen dit met recht het enige vuilnis-negatieve straatfeest noemen.'

Verantwoordelijkheid nemen

De gemeente Amsterdam ondersteunt met logistiek en promotie. Wethouder Hester van Buren noemt het initiatief 'een mooi voorbeeld van samen verantwoordelijkheid nemen voor de stad'.

Op 10 september is er een informatieavond voor deelnemers, mediapartners en maatschappelijke organisaties. De ambitie van de initiatiefnemers is om van Amsterdam CleansDay een jaarlijks 'communicatie-moment' te maken.

Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in