Overslaan en naar de inhoud gaan

Jouke Vuurmans (Monks/ADCN): 'Ik zie altijd snel de potentie in dingen'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten wat hen inspireert. Deze week Jouke Vuurmans van Monks en ADCN.
Jouke Vuurmans
Jouke Vuurmans
Jouke Vuurmans
Jouke Vuurmans

'Er is namelijk wel iets, realiseer ik. Een constante bron: opportunities. Klinkt beetje lame misschien, maar ik ga heel goed op dingen die potentie laten zien'

Jouke Vuurmans

Deze week was Jouke Vuurmans, 'the first creative that Monks ever hired', inmiddels Global CCO Monks en voorzitter ADCN-bestuur, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Vuurmans over zijn week: 'Waar ik mijn inspiratie vandaan haal? Shit man, alles gaat zo snel, het komt redelijk onbewust bij mij. In principe ben ik iemand die overal inspiratie vandaan haalt, schat ik. Dus dit was een goede oefening om wat bewuster te worden wat mij echt inspireert (dank Nils ;)).

Er is namelijk wel iets, realiseer ik. Een constante bron: opportunities. Klinkt beetje lame misschien, maar ik ga heel goed op dingen die potentie laten zien. Of anders gezegd, ik zie altijd snel de potentie in dingen. Wel lekker in deze tijd waar er goed aan de grondvesten van onze industrie wordt geschud. Want ja, we gaan het anders moeten doen, maar man… we hebben zoveel potentie.

Ik zal deze week een paar dingen uitlichten om het wat concreter te maken hoe zich dit uit in inspiratiebronnen voor mij.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. De mensen - Wat is of kan er wél?

'En specifiek de mensen die mij activeren om te denken in mogelijkheden en potentie. Ik besefte me dat ik me onbewust met mensen heb omringd die denken in mogelijkheden. Mensen met positieve energie, die zich niet uit het veld laten slaan, altijd iets vooruit willen bewegen. Dus het lijstje met inspirerende mensen is redelijk lang en met ze allemaal proberen op te noemen ga ik mensen vergeten. Dus ik licht er twee uit. Degene die het mij heeft laten zien en degene die het me elke dag nog laat zien.

Zo groen als gras stapte ik de wondere wereld van de reclame in. Joost Kamphof verwelkomde me in die wereld. In eerste instantie zijn wereld van de Junior Academie wat de poort was voor de 'echte' wereld. Hij nam me mee, maakte het me lastig, liet me oneindig zoeken - maar liet me het altijd zien: de potentie en mogelijkheden. Hij is zo’n stem geworden die ik elke week wel een paar keer in mijn hoofd hoor. De manier van denken, en vooral ook kijken naar dingen, bezorgt me elke dag de inspiratie die ik nodig heb. Helaas is Joost niet meer onder ons en heb ik zijn afscheid niet kunnen bijwonen, waardoor ik dit nooit heb kunnen uitspreken: bedankt Joost, je invloed is niet te beschrijven!

Gelukkig kwam ik snel mijn dagelijkse bron van inspiratie tegen. In eerste instantie mijn collega en nu al bijna zeventien jaar mijn vriendin, Nathalie. Als iemand goed is in de mogelijkheden zien, is zij het. Tegenslagen zet ze om in oplossingen, elke dag hoor ik wel een  'wat nou als je het zo doet', en ze liet me dingen doen die ik alleen nooit gedaan zou hebben - door me te inspireren met wat de potentie was. Geregeld komt het voor dat ik de credits krijg voor iets wat door haar bedacht is, want ik ben 'de creative' (en waarschijnlijk nog een aantal vooroordelen). But it’s all Naath!

Inspiratie komt van de juiste mensen en energie om je heen. Oh, en probeer elke dag meer dingen te bekijken vanuit de blik wat je er wel mee kan. It opens your mind for more.'

Joost & Naath
Joost & Naath

2. Nieuw werk - Creativiteit kan niet meer zonder technologie (en andersom trouwens ook niet)

'Het is de Cannes-week. En ik ben in Cannes. Ik kan het niet niét over Cannes hebben. Wat ik niet trek aan onze creatieve industrie is dat we eigenlijk met z’n allen in onze eigen bubbel zitten. Er zit soms zo weinig verandering en vooruitgang in. De wereld om ons heen beweegt sneller en daar - die blik naar binnen - wordt het werk niet beter door. Cannes is daar in principe het voorbeeld van. Tot ontzetting van velen nemen technologiebedrijven de beaches inmiddels over.

'Het is toch een creative festival.' Jup, klopt. Alleen we leven in 2025 en creativiteit kan niet meer zonder technologie (en andersom trouwens ook niet). Het geeft ons zoveel nieuwe (en effectieve) mogelijkheden voor creatief werk. Jureren in Cannes vorig jaar was een hoogtepunt in mijn carrière. Niet alleen vanwege de eer, maar vooral vanwege de deepdive in het fantastische werk met fantastische mensen. (ik haal uit die ervaring trouwens ook nog steeds inspiratie.)

Dit jaar zie je het ook weer onwijs goede voorbeelden van werk wat de toekomst van topwerk laat zien. Werk dat onmogelijk was zonder technologie. De campagne waar ik het meeste inspiratie van kreeg de laatste jaren was de Spotify Spreadbeats. Een combinatie van een simpel inzicht, en een gigantische hoeveelheid (technische) craft.

In het kort: een B2B-activatie voor media buyers in een voor hun dagelijkse tool, Excel. Het is een videoclip die volledig is gecodeerd en wordt ervaren binnen een Excel-spreadsheet. Dit is een pure demonstratie van creatief coderen en de onverwachte mogelijkheden van veelgebruikte software. Ik mocht het vorig jaar jureren en het was puur kippenvel bij het bekijken van de case, keer op keer. Vooral omdat dit overtreft wat ik/we dachten dat mogelijk was.

Het is een hele standaard methode voor inspiratie. Maar ik moet mezelf steeds vaker herinneren dat ik nieuw werk moet checken.'

'Een combinatie van een simpel inzicht, en een gigantische hoeveelheid (technische) craft'
'Een combinatie van een simpel inzicht, en een gigantische hoeveelheid (technische) craft'

3. Nieuwe dingen / Innovation on hyperspeed - 'Het begint de cultuur te beïnvloeden, talent laat zich zien en het stroomt over van inspiratie'

'Innovatie hoort bij ons vak. En op dit moment is er innovatie on hyperspeed gaande. Bijblijven is een hele challenge en het goed begrijpen is van 'n hele andere orde. Mijn geluk is dat ik mensen om me heen heb die het allemaal snappen en goed kunnen uitleggen waardoor ik de mogelijkheden en potentie kan zien. Het zorgde ervoor dat ik al redelijk snel alle AI-ontwikkelingen als een onwijze mogelijkheden voor beter (creatief) werk zag. Verandering blijft spannend, maar enthousiasme creëren over nieuwe mogelijkheden laat ons de verandering omarmen.

Een kleine twee jaar geleden realiseerde ik me dat de meeste mensen binnen Monks niet die slimme koppen om zich heen hadden en er moeite was met AI omarmen. We zijn toen '15 min of AI' begonnen. Elke woensdag 15 minuten updates over het laatste nieuws, de nieuwste mogelijkheden en vooral voorbeelden van werk of tests van onze eigen teams. Heel tastbaar en vooral ook vertaald naar hoe het ons helpt en verbetert. 

Super simpel, maar het bleek ook super succesvol. Het is snel een van de meest gewaardeerde interne momenten geworden. Het begint de cultuur te beïnvloeden, talent laat zich zien en het stroomt over van inspiratie. Echt te gek.

Het is nu ook voor mij de wekelijkse bron van inspiratie geworden. Want niet alleen bijblijven, maar het ook begrijpen, zorgt ervoor dat we er echt mee kunnen werken.'

'Elke woensdag 15 minuten updates over het laatste AI-nieuws en vooral voorbeelden van werk of tests van onze eigen teams'
'Elke woensdag 15 minuten updates over het laatste AI-nieuws en vooral voorbeelden van werk of tests van onze eigen teams'

4. 'We komen in het volgende level: Agents'

'Het is nu woensdagnacht en heb drie dagen non-stop sessies gehad met klanten over ons AI werk en onze agents. Heb geen stem meer over, maar damn… volop inspiratie. (Ik heb nog drie dagen te gaan, ff kijken hoe ik me dan voel ;))

Waarom? We zijn weer aan het pionieren. We zijn compleet nieuwe dingen aan het doen. Nieuwe mogelijkheden aan het unlocken door slim gebruik van de nieuwe technologie. Vooral nu we in het volgende level komen: Agents. Dit gaat AI namelijk echt toepasbaar en kwalitatief maken voor onze dag tot dag.

Ik gaf gister al aan dat ik me realiseer dat ik een voordeel heb. Wat ik nu zie gebeuren in onze teams blows my mind. Maar uiteindelijk is het simpel. Ga het gebruiken. Het maakt ons betere creatieven. Je krijgt snellere (en betere) inzichten en gedachten waarmee je kan werken. Het brengt ideeën tot leven en valideert of challenged je. Maar het creëert vooral een compleet 'white canvas' waarop we nieuwe mogelijkheden hebben voor creative experiences. Ja het is anders, beetje eng, en zal ons vooral dingen anders laten doen.

Is het perfect? Nee, maar perfect bestaat niet. In plaats van de beperkingen continue uitlichten, moeten we focussen op de nieuwe (!) mogelijkheden. En vooral onze creativiteit loslaten erop.'

Jouke's aigent
Jouke's aigent

5. ‘Nog steeds zie ik ze elke dag, die mensen die je meteen enthousiast maken’

'We zijn nergens zonder talenten, dus ik eindig waar ik maandag begon, met mensen. Ik ben gelukkig omringd met goed talent. Ik ga niet specifiek mensen uitlichten want al 20 jaar lang bij (Media)Monks heb ik met zoveel talent gewerkt. En nog steeds zie ik ze elke dag. Die mensen die je meteen enthousiast maken. Je overweldigen met goede ideeën, insane oplossingen en volle passie. Dat is pas inspirerend.

Deze week in Cannes gaf het me ook veel energie en inspiratie. Met velen (in Cannes en over de hele wereld) hebben we een hele goede week gehad. Het komt niet vaak voor dat we fysiek samenkomen met een goede groep Monks van over de hele wereld.

Ik mocht ook dinsdag even langskomen bij onze JongeHonden (die naast hun jaarlijkse feest een serieus goed, internationaal programma hadden, red.). Onwijs leuk om even een paar uur daar te hangen en te babbelen. Goed om te zien dat ze het nog steeds voor elkaar krijgen om met een groep naar Cannes te gaan. Zou wel mooi zijn als we ze de komende jaren meer kunnen supporten want dit zijn unieke ervaringen voor de jonge talenten. En we kunnen als industrie wel wat nieuw bloed en energie gebruiken. We hebben ze nodig om nieuwe inspiratie en potentie toe te voegen aan het werk en onze teams.'

Jouke op bezoek bij JongeHonden in Cannes
Jouke op bezoek bij JongeHonden in Cannes

In de week van 30 juni 2025 (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Peter Roolvink, verantwoordelijk voor Brand Activation en Partnerships bij Jägermeister, curator van #RPOTDFAW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in