Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, is het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes van Albert Heijn. Hij vervangt hiermee supermarktmanager Ilse, die zes jaar het boegbeeld van de retailer was.
Als zoon van een supermarktmanager bij de Appie speelde Van Koningsbrugge vroeger zelf al 'winkeltje' en was het naar eigen zeggen zijn grote droom om later zelf ook supermarktmanager te worden. Die droom is nu uitgekomen - als acteur in de reclame, maar toch.
In de eerste tv-commercial, die vandaag live gaat, zien we Daans tijdreis waarin hij zich uiteindelijk ontpopt tot dé supermarktmanager van de Zaanse grootgrutter. De jeugdervaring krijgt tevens een knipoog in de campagne met de landelijke spaaractie 'Begin je eigen winkeltje', waarmee kinderen de schappen van hun eigen mini-supermarkt kunnen vullen. De hele maand september kunnen AH-klanten sparen voor veertig mini-producten en een mini-handscanner (!).
Ilse vertrekt na 6 jaar
Met de komst van Daan komt er na zes jaar een einde aan supermarktmanager Ilse als gezicht van Albert Heijn. Randy Fokke (echte naam) heeft zelf aangegeven te willen stoppen; om zich meer te richten op schrijven, fotografie en nieuwe acteerklussen. Albert Heijn is vervolgens samen met TBWA\Neboko en productiehuis HolyFools gaan nadenken over het vervolg. Marketingdirecteur Johan van der Zanden: 'We waren er vrij snel uit dat we moesten doorbouwen op het succes van een supermarktmanager - dat is ons domein. Vervolgens hebben we een profielschets gemaakt van het karakter en zijn we gaan brainstormen over mogelijke kandidaten. We hebben audities gedaan met bekende en onbekende Nederlanders.'
Het was vervolgens HolyFools, al jaren de vaste productiepartner van Albert Heijn, dat Jeroen van Koningsbrugge voorstelde. Mattias Schut, eigenaar van HolyFools, is een goede bekende van de 52-jarige acteur. 'De auditie van Jeroen was briljant. En dat persoonlijke verleden, maakt het verhaal rond', aldus Van der Zanden.
Van Harry naar Ilse tot Daan
Albert Heijn kent een lange traditie van supermarktmanagers als brand character. In 2005 maakte Nederland kennis met goedzak Harry Piekema, die maar liefst tien jaar lang het gezicht van Albert Heijn was. Hij groeide in die jaren uit tot publiekslieveling en was onlosmakelijk als uithangbord aan Albert Heijn verbonden. Na vier jaar Appie Today werd in 2009 de eveneens sympathieke Ilse geïntroduceerd, die ook een vertrouwd gezicht in de reclameblokken werd.
Toch kwam haar komst op kritiek te staan: te braaf, te stereotiep en altijd maar die vergelijking met haar populaire voorganger. Volgens Van der Zanden deed Ilse het desondanks goed. ‘Uit klantonderzoek bleek haar herkenbaarheid 86 procent. Harry en Ilse waren allebei een succes, maar elk op hun eigen manier. Harry als entertainer in de winkel, Ilse als moeder en partner die herkenbare dagelijkse uitdagingen liet zien. En Daan sluit nu beter aan bij 2025.’
Meer humor met Daan
Daan dus. Wie is Daan eigenlijk en wat moet hij precies gaan dóen voor het AH-merk? Van der Zanden: 'Daan zal meer humor brengen. Hij is stoer, maar met een klein hartje. De veelzijdigheid van Jeroen die Daan speelt, zorgt ervoor dat de campagne meer van deze tijd is en inzetbaar is op meerdere mediakanalen. Ook zullen we meer werken met improvisatie, waar Jeroen om bekendstaat.’
Wie televisie of online video kijkt, wil vermaakt worden, stelt Van der Zanden. 'Een glimlach bij het kijken van reclame kunnen we allemaal op z'n tijd wel gebruiken, zeker als je kijkt naar alle ellende in de wereld momenteel. Bij Albert Heijn hebben we bovendien veel te vertellen over ons assortiment of over boodschappen doen - hoe we dat gemakkelijker, enigszins betaalbaar en vooral ook lekker maken. Dat kan pas functioneel zijn als we het met een beetje relativering vertellen.'
Daan wordt omgeroepen
In de eerste tv-commercial met Daan wordt duidelijk dat hij het stokje overneemt van Ilse. Ze hebben beiden een rol in de spot, maar als wordt omgeroepen dat 'de supermarktmanager' moet komen, wordt met een knipoog duidelijk dat het toch echt over Daan gaat. In de tweede commercial, die later volgt, heeft Daan volledig de hoofdrol.
De 'Begin je eigen winkeltje'-campagne is ontwikkeld in samenwerking met de vaste partners van Albert Heijn: reclamebureau TBWA\Neboko en productiehuizen HolyFools en Ambassadors. Leuk detail: Daan als tiener is door Ambassadors met AI ontwikkeld.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu