ABN Amro lanceert vandaag Buut, een nieuwe bank speciaal voor jongeren. Niet zomaar een bank, maar een merk dat is gebouwd vanuit de leefwereld van tieners en hun ouders. De app is ontwikkeld door het team achter Tikkie en kwam in slechts twaalf maanden tot stand.
Sanne van Kuijk was vanaf de start betrokken als head of growth. Haar missie: een bank bouwen die kinderen leert omgaan met geld, en ouders de zekerheid bieden dat dit op een veilige manier gebeurt.
‘Buut is in de kern een bank zoals je die kent,’ legt Van Kuijk uit. ‘Je hebt een betaalrekening, een spaarrekening, een IBAN, betaalpassen en rente. Maar wat Buut totaal anders maakt, is dat het speciaal is ontworpen voor kinderen vanaf tien jaar én hun ouders. We hebben een expliciete missie: jongeren leren omgaan met geld. Dat is in deze tijd belangrijker dan ooit.’
De app werkt met potjes, waarin kinderen hun geld kunnen verdelen. Betaalpotjes voor bijvoorbeeld kleding of boodschappen, maar ook spaarpotjes voor grotere doelen. Zo leren kinderen onderscheid maken tussen geld dat ze nu uitgeven en geld dat ze opzijzetten. Ouders kunnen via hun eigen Buut-app meekijken en zelfs geld rechtstreeks in een specifiek potje van hun kind storten.
Zakgeld
‘Een mooi voorbeeld,’ zegt Van Kuijk, ‘is zakgeld. Als alles op één hoop komt, is het vaak snel op. Maar als je een potje “kleding” of “schoolspullen” hebt, dan weet je: dit geld is hiervoor bedoeld. Dat maakt het veel inzichtelijker. Het klinkt simpel, maar het helpt kinderen enorm om bewuster keuzes te maken.’
De slogan is ‘Maak er een potje van’. Van Kuijk lacht: ‘Dat klinkt natuurlijk een beetje dubbelzinnig. Aan de ene kant gaat het letterlijk over de potjes in de app, maar we weten ook: leren omgaan met geld gaat met vallen en opstaan. Soms maak je er een potje van, en dat is helemaal oké. Daar leer je van.’
Die luchtige benadering is bewust gekozen. ‘Bankieren kan snel saai of ingewikkeld klinken. Wij willen juist dat tieners en ouders het leuk vinden om met geld bezig te zijn. Daarom ziet de app er totaal anders uit dan een traditionele bankapp. Speelser, kleurrijker, en met een tone of voice die past bij tieners. Het voelt eerder als TikTok of Instagram dan als internetbankieren.’
Twee doelgroepen, één merk
De uitdaging zat niet alleen in de technologie, maar ook in de communicatie. ‘We hebben te maken met twee heel verschillende doelgroepen: kinderen en ouders. Tieners willen vrijheid, ontdekken en plezier. Ouders willen overzicht, veiligheid en educatie. Die combinatie maakt het spannend, maar ook interessant.’
Voor jongeren betekent dat korte, visuele en prikkelende content, zoals TikTok-filmpjes waarin financiële educatie wordt gebracht door influencers. Voor ouders ligt de nadruk op inhoud en betrouwbaarheid. ‘We werken samen met onafhankelijke experts – psychologen, pedagogen en financiële coaches – om ouders te ondersteunen in de financiële opvoeding. Zo versterken we hun vertrouwen dat Buut meer is dan een leuke app: het is een serieuze partner in de ontwikkeling van hun kind.’
De geboorte van een merk
Toen Van Kuijk instapte, was er nog maar weinig meer dan een naam en een basisproduct. ‘Mijn rol was om er echt een merk van te maken. Positionering, visuele identiteit, tone of voice, campagnes, alles moest nog bedacht worden. We hebben veel tijd gestoken in de vraag: welke plek wil de bank innemen in de markt, en hoe vertellen we dat zo simpel en aansprekend mogelijk?’
De boodschap ‘Maak er een potje van’ vormt de basis voor de merkcampagne en voor de manier waarop Buut in alle kanalen communiceert. ‘Het gaat om een serieuze missie, kinderen leren omgaan met geld, maar altijd met een knipoog. Het moet licht en leuk blijven.’
Autonomie binnen ABN Amro
Hoewel Buut onderdeel is van ABN Amro, opereert het merk grotendeels zelfstandig. ‘We voelen ons echt een start-up binnen de bank,’ zegt Van Kuijk. ‘Dat geeft ons de ruimte om snel te schakelen en keuzes te maken die passen bij onze doelgroep. Tegelijkertijd hebben we de betrouwbaarheid en slagkracht van een grote bank achter ons.’
Ook qua productvoorwaarden probeert Buut zich te onderscheiden. Zo krijgen jongeren op hun spaarpotjes een rente van 3 procent tot 1500 euro. ‘Dat is op dit moment het hoogste in Nederland voor jongerenrekeningen. Het maakt sparen niet alleen leerzaam, maar ook aantrekkelijk.’
Buut is vandaag gelanceerd en dat voelt voor Van Kuijk en haar team als een spannend begin. ‘We hebben er meer dan een jaar hard aan gewerkt. Vandaag gaat de knop om, en nu begint het pas echt. We zijn heel benieuwd hoe gezinnen Buut gaan gebruiken. Ons doel is dat het niet alleen een bankrekening is, maar een platform dat kinderen helpt zelfstandig te worden en ouders geruststelt dat ze daarbij een goede basis meekrijgen.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu